آذربایجان شرقی رتبه نخست صادرات غیر نفتی را دارد
آذربایجان شرقی رتبه نخست صادرات غیر نفتی را دارد

تبریز- بامدادفردا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۹۰ درصد از سرمایه گذاری های اصلی صنایع استان از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: این امر موجب شده تا تحریم‌ها و محدودیت ها تاثیر چندانی بر صادرات غیرنفتی این استان نداشته باشد.

حبیب امین زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها رتبه اول صادرات غیرنفتی را از نظر پیشرفت به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: امسال این استان نه تنها با تشدید تحریم ها توانست صادرات سال قبل را جبران کند بلکه از نظر عددی ۵۲ درصد و از نظر وزنی ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش صادرات داشت.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: از دلایل اصلی این افزایش فعال بودن بخش خصوصی بوده و این موضوع از مزیت های نسبی این استان است.

امین زاده، با اشاره به اقدامات این اداره کل برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان، ادامه داد: امسال ۱۰۷ واحد تولیدی به ستاد تسهیل مراجعه کردند که از طریق این ستاد مشکل آن ها رفع و دوباره به چرخه تولید برگشتند.

وی با بیان اینکه سهم استان از تسهیلات ستاد تسهیل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی استان برای اخذ این تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند و علاوه بر آن مشکل ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی استان نیز در این مدت رفع شده است.

امین زاده، با بیان اینکه اولین دفتر صنایع پیشرفته دانش بنیان در این استان ایجاد شده است، افزود: برای این واحدها ۳۰ میلیارد تومان با ۵ درصد کارمزد پرداخت شده است.

۴۰ درصد از مجموعه های مورد نیاز ایران خودرو در تبریز از استان تامین می شود

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بعد از برگزاری میز سوم ساخت داخل بیشترین جلسات کارشناسی در زمینه قطعه‌سازی و براساس آخرین توافق با مدیرعامل ایران خودرو مقرر شده است حدود ۴۰ درصد از مجموعه های مورد نیاز ایران خودروی تبریز از سطح استان تامین شود.

امین زاده، با بیان اینکه علاوه بر آن زمینه صادرات قطعه سازی از استان نیز فراهم شد، ادامه داد: مجموعه های گیربکس، موتور، اکسل و کلیه مجموعه های خط مونتاژ ایران خودرو تبریز به عنوان سفارش گذاری به تولید کنندگان داخلی استان تفویض شد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه موتور متشکل از ۵۲ قطعه صنعتی و مجموعه گیربکس متشکل از ۳۷ قطعه صنعتی است، یادآوری کرد: این اقدام می تواند مجموعه های مونتاژی و صنایع پایین دستی و قطعه سازی مرتبط با آن ها را رونق دهد.

امین زاده با اشاره به اینکه واحدهای قطعه سازی استان درجه مورد نظر ساپکو را دارند، افزود: این قراردادها در قالب توافق اولیه با شرکت ایران خودرو امضا شده و اکنون نیز زیرساخت های آن در قالب قراردادهای ایران خودرو تبریز، ساپکو و تامین کننده های استان در حال اجرا است.