احتمال افت فشار و قطعی آب مشترکین در نقاط مرتفع تبریز
احتمال افت فشار و قطعی آب مشترکین در نقاط مرتفع تبریز

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت: افت فشار و قطعی آب مشترکین در برخی از نقاط کلانشهر تبریز متصور می‌باشد که برای غلبه بر این مشکل ضرورت همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف وجود دارد.

محمد خانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح مخازن، پیک مصرف و گرمای شدید هوا در شهر تبریز احتمال افت فشار و قطعی موضعی در نقاط مرتفع کلانشهر تبریز وجود دارد.
وی از شهروندان ساکن در کلانشهر تبریز درخواست کرد با صرفه‌جویی در مصرف آب و اجتناب از مصارف غیرضروری، همکاری لازم را با این شرکت انجام دهند تا در کمترین زمان ممکن این مشکل برطرف و سطح مخازن به حالت عادی برگردد.
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان پیش بینی کرد این مشکل در هفته جاری به طور کامل برطرف شود.

کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز در یک دو سال اخیر به دلیل تشدید خشکسالی ها با تنش آبی مواجه بوده و بر این اساس سه راهکار کوتاه مدت برای رفع این مشکل اندیشیده شده است.

یکی از این راهکارها که باعث افزایش ۳۰۰ مترمکعبی آب شرب تبریز می شود، طرح اصلاح خط انتقال آب سد نهند به تبریز است که ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان شهریور امسال به بهره برداری می رسد.

تکمیل این طرح نیازمند انجام برخی اقدامات توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی است که ممکن است سبب قطعی های موقت آب در برخی مناطق شهر شود.

تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری تبریز در زمان حاضر یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۱۸ نفر و تعداد انشعابات آب شهری ۷۲۲ هزار و ۵۱۴ فقره و تعداد چاه‌های آب ۹۲ فقره بوده و همچنین حجم مخازن در مدار ۵۱۸ هزار و۲۰۰ مترمکعب، طول توزیع شبکه ۳۷۸۰ کیلومتر و تعداد روستاهای تحت پوشش ۵۰ روستا است.

جمعیت روستاهای تحت پوشش تبریز نیز ۲۰۰ هزار نفر و تعداد روستاهایی که از زرینه رود یا شبکه تبریز تامین آب می‌شوند ۲۲ روستا است؛ همچنین آب روستاهای الوار اوغلو، سهلان، مایان، دیزج و باغ معروف به علت مشکل کیفیت آب چاه از طریق شبکه تبریز تأمین می‌شود که به‌علت افت فشار در شهر تبریز، روستاهای فوق نیز با مشکل آب‌رسانی مواجه شده‌اند.

طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۱۴۱۵ نیاز آبی سالانه تبریز ۲۲۰ میلیون مترمکعب در سال خواهد بود، درحالیکه ظرفیت تولید آب  ۱۵۲ میلیون مترمکعب است.