استاد شهریار، تنها شاعر موفق ۲ زبانه در تاریخ ادبیات ایران است
استاد شهریار، تنها شاعر موفق ۲ زبانه در تاریخ ادبیات ایران است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- شاعر، محقق و شهریارشناس تبریزی گفت: شهریار بلندآوازه ترین شاعر ۲ زبانه ای است که تاکنون در تاریخ ادبیات ایران ظهور کرده است.

جمشید علیزاده، در مراسم ادبی « چله نور» در تالار تخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز افزود: تنوعی که در شعر شهریار وجود دارد، در شعر هیچ شاعری حتی شعرای پیشین هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حافظ به غزل شهره است ولی در مثنوی و رباعی شهره نیست، اظهار داشت: شهریار در هر حوزه ای از تاریخ ادبیات وارد شده، شاهکار آفریده است.

این شاعر، محقق و شهریارشناس گفت: شعرهایی که سعدی یا حافظ به عربی گفته اند، اسلوبش فارسی بوده، ولی زبانش عربی است و نمی توان آنها را شاعر ۲ زبانه تلقی کرد.

علیزاده، ادامه داد: شهریار توانسته در زبان فارسی و ترکی شاهکار خلق کند و نمی توان سروده های حیدربابا، سهندیه، خان ننه و چندین شعر ترکی شهریار را از تاریخ ادبیات شعر ترکی حذف کرد.

وی یادآوری کرد: اگر بخواهیم پرونده قطور شعر معاصر در ایران قرن بیستم را ببندیم و هر شاعر را با بهترین شعرهایش در هر قالبی گلچین کنیم، پرونده شاعران قرن بیستم در یک جلد جا می گیرد و شاهکارهای استاد شهریار آنقدر زیاد است که باید در یک جلد مجزا چاݕ شود.

این شاعر، محقق و شهریارپژوه با اشاره به اینکه شعر ترکی با شهریار پالایش و وارد مرحله جدیدی شده که نقطه عطف به حساب می آید، گفت: شهریار حداقل ۱۵۰ غزل دارد که برای اولین بار در تاریخ شعر فارسی ظهور کرده و شناسنانه دارند و نمی توان با اشعار شاعران دیگر مخلوط کرد.

علیزاده، افزود: در همان نگاه اول می توان گفت این اشعار مال هیچ کدام از شاعران بزرگ نیست و مخصوص استاد شهریار است و شهریار میراث دار کل تاریخ ادبیات ایران است.

مراسم ادبی «چله نور» با همکاری حوزه هنری، نهاد کتابخانه­ های عمومی و اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس آذربایجان شرقی به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار شد.

بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استان محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار»، به نام «روز ملی شعر و ادب فارسی» در تقویم کشورمان تصویب شده است.