افزایش ۱۴۰درصدی خرید تضمینی گندم
افزایش ۱۴۰درصدی خرید تضمینی گندم

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از خرید ۲۷۰ هزار تن گندم در استان طی سالجاری خبر داد و گفت: از این مقدار حدود ۲۲۰ هزار تن تحویل شرکت غله داده شده که نشان از ۱۴۰ درصد افزایش گندم خریداری شده نسبت به سال قبل دارد.

اکبر فتحی روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه در نشست خبری اظهار کرد: سامانه بازرگام استان به دلیل عدم توسعه مطلوب مورد پشتیبانی قرار نگرفت و سامانه دیگری از طریق شرکت تعاون وستایی تبریز بومی سازی و راه اندازی شده است. برای معرفی این سامانه و عرضه کالاهای متنوع بایستی نقدینگی تامین شود که آن هم از محل صندوق و اتحادیه‌ها تامین شده و جایگزین سامانه بازرگام در استان خواهد گرفت.

وی با اشاره به نگاه اساسی دولت سیزدهم به بخش کشاورزی و تحول و اصلاح نظام یارانه‌ای در این بخش، اظهار کرد: فشار بیشتر اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بر روی بدنه کشاورزی و به خصوص پرورش دهندگان دام و طیور بود اما اکنون علی رغم تمامی مشکلات و فشارهای اجرای این طرح، دامداران و مرغداران استان پای کار بوده و تامین امنیت غذایی را عهده دار هستند.

وی با اشاره به مشکلات اجرای این طرح، گفت: تولید مازاد محصولات پس از اجرای این طرح، مقوله قابل پیش بینی بود و بنا بر برنامه ریزی‌های انجام‌ گرفته، محصولات مازاد بازار حتی به صورت دام زنده و لاشه توسط شرکت پیشتیبانی دام خریداری شد. پرداخت بی نظیر تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از دیگر پیش بینی‌های جهادکشاورزی بوده است.

فتحی با اشاره به برنامه‌های وزیر جهادکشاورزی و فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به عنوان اسناد بالادستی، گفت: برنامه نخست وزارت جهادکشاورزی، توجیه اقتصادی قیمت تعیین شده محصولات کشاورزی بوده و در این راستا نیز قیمت گندم افزایش چشمگیری یافت.

وی در ادامه از خرید ۲۷۰ هزار تن گندم در استان طی سالجاری خبر داد و افزود: از این مقدار حدود ۲۲۰ هزار تن تحویل شرکت غله داده شده که نشان از ۱۴۰ درصد افزایش گندم خریداری شده نسبت به سال قبل دارد (این در حالی است که میزان گندم خریداری شده در کشور ۵۴ درصد رشد داشته است). با وجود شرایط نامناسب تولید دیم گندم و افزایش قیمت منابع تولید در کشور اما امسال قیمت کود فسفاته به عنوان کود پایه کشاورزی کاهش یافته و تغذیه مناسب در اراضی انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که اجرای طرح کشاورزی قرارداری نجات دهنده بخش کشاورزی استان است، گفت: قطعات کوچک اراضی استان اجازه مکانیزه کردن اراضی را نمی‌دهد، اما در قالب کشاورزی قرارداری که با مشارکت شرکت غله و تعاون روستایی انجان می‌گیرد، می‌توان بخشی از مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: ۲۷ هزار هکتار اراضی دیم گندم به زیر کشت قرارداری رفته و امسال برنامه داریم تا حداکثر سطح زیرکشت موجود در استان را در این قالب به زیر کشت ببریم و در سال آتی به عنوان سال پایداری، خودکفایی گندم را جشن بگیریم.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای ضریب نفوذ در بخش کشاورزی، اظهار کرد: این امر با کمک شرکت‌های دانش بنیان و دیگر کارشناسان جهادکشاورزی در مراکز خدمات غیردولتی با تولید بذر، مبارزه با آفات و آبیاری انجام می‌گیرد.

فتحی با اشاره به آخرین وضعیت صدور سند برای اراضی کشاورزی استان، گفت: تاکنون بالای ۶۰ درصد پلاکات ثبتی استان به عنوان پیش نیاز صدور سند، تعیین تکلیف و رفع تداخل شده و برنامه داریم تا پایان سال جاری نیز باقی پلاکات تعیین تکلیف شوند.

وی در خصوص طرح اصلاح الگوی کشت نیز افزود: این طرح طی سال‌های گذشته همواره مدنظر جهادکشاورزی بوده اما از سال گذشته با تاکید بیشتری اجرایی می‌شود. همراهی کشاورزان به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه افزایش یافته و محصولاتی چون زعفران، پسته و گیاهان دارویی جایگزین محصولات پر آب بر حوضه دریاچه شده است که صرفه اقتصادی برای استان دارد.

وی با اشاره به موضوع توسعه گلخانه‌ها و رتبه نخست استان در این امر، گفت: منابع امروز تولید اجازه تولید خیار، هندوانه و گوجه فرنگی در فضای آزاد را نمی‌دهد و این وضعیت ما را مجاب به استفاده از گلخانه‌ها می‌کند. بر این اساس شهرک گلخانه‌ای مرند در سطح ۵۰۰ هکتار آماده جذب سرمایه گذاران و کشاورزان بوده تا محصولات سبزی و صیفی فضای آزاد را به گلخانه هدایت می‌کنیم.

فتحی از تهیه نقشه کاداست اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: با عقد قراردادی با یک شرکت دانش بنیان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون حضور فیزیکی شناسایی شده و پیش از انجام ساخت و سازها، اقدامات پیشگیری انجام می‌گیرد. امروزه‌ کشاورزی بدون فناوری نوین معنایی ندارد چرا که آب و خاک به عنوان عوامل اصلی تولید محدود بوده و روز به روز در حال نابودی است اما تولیدات کشاورزی به دلیل بهره گیری از علوم نوین چون بذر اصلاح شده، مبارزه اصولی با آفات و … نه تنها کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته تقاضا برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی استان افزایش یافته است. به نحوی که مجوز ساخت بزرگترین واحدهای پرورش دام و طیور در استان صادر شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از ساخت و سازهای عیرمجاز بایستی برنامه ساخت شهرک‌های ویلایی داشته باشیم که وظیفه این امر بر عهده مسکن و شهرسازی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت کشت فراسرزمینی استان در ارمنستان، گفت: یک هیات تجاری اقتصادی با حضور تشکل‌های کشاورزی عازم ارمنستان برای عقد قرارداد کشت در حدود ۲۰ هزار هکتار می‌شوند.

وی با اشاره به انتقاداتی در خصوص کشت محصولات پرآب بر مثل هندوانه در استان، ادامه داد: جهادکشاورزی صرفا وظیفه توصیه و اقناع سازی  کشاورزان را برعهده داشته و تصمیم اصلی برعهده کشاورزان است که با ما همراه شوند و به توصیه‌ها عمل کنند.

وی با اشاره به وضعیت نظارت بر فعالیت‌های نانوایی، افزود: سامانه ۱۲۴ گزارشات مردمی در حوزه تخلفات نانوایی‌ها فعال بوده و تاکنون برای بالای ۹۷ درصد نانوایی‌ها کارتخوان‌های جدید نصب شده است.

فتحی در خاتمه با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه‌ها، اظهار کرد: کسب مقام نخست روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بین روابط عمومی‌های دستگاه‌های کشور مدیون همراهی رسانه‌ها و مطبوعات استان با سازمان است. رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری به عنوان یک مروج بخش کشاورزی می‌توانند نقش قابل توجهی در این بخش ایفا کنند.