اقدامات خدمتگزاران دولت سیزدهم در آذربایجان‌شرقی تشریح شد
اقدامات خدمتگزاران دولت سیزدهم در آذربایجان‌شرقی تشریح شد

تبریز- پایگاهخ بری بامدادفردا- استاندار آذربایجان شرقی به تشریح اقدامات انجام شده در استان از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم پرداخت.

عابدین خرّم سه‌شنبه شب، هشتم شهریور ماه، در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: یک سال از روی کارآمدن دولتی که با رأی مردم انتخاب شد، گذشت و به‌عنوان خادم ملت در آذربایجان شرقی از روزی که منصوب شدیم، تمامی چالش‌ها مرور شده و با نخبگان و علمای استان نشست‌هایی انجام شد تا در مسیر عدالت، پیشرفت، مردم‌داری، فساد ستیزی و مقابله با هرگونه پلشتی گام برداریم.

وی ادامه داد: کار را شروع کردیم، باید در چند حوزه وارد می‌شدیم و از مردم برای رفع مشکلات کمک می‌خواستیم، اولین حرکت، فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود که به سلامت مردم و مقابله با ویروس کرونا تاکید بسیاری داشتند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌توانست کارها را انجام دهد و همگامی و همکاری مردم لازم بود، همه دست به دست هم داده و مبارزه را شروع کردند.

وی افزود: اوایل کار با کمبود واکسن و نیروی انسانی آموزش دیده مواجه بودیم و باید حرکت مومنانه انجام می‌دادیم تا مردم در سراسر استان تحت پوشش قرار بگیرند که اکنون قریب به ۹۰ درصد مردم واکسینه شدند.

خرّم خاطرنشان کرد: جان مهمترین بخش است اما در کنار آن، تمامی تار و پود زندگی مردم دچار چالش شده بود و دولت با تمام قوا وارد شد و خدا را شاکریم که توانستیم ویروس کرونا را مهار کنیم و مردم با آرامش خاطر کار خود را شروع کنند.

وی گفت: قرارگاه دوم ما، قرارگاه اقتصاد و معیشتی بود و با تبعات آثار سوء کرونا و نرخ تورم مواجه بودیم که فراز و نشیب در بازار بالا بود و اقدامی جهادی در استان انجام شد و توانستیم ۹ قلم کالای اساسی را از حالت اضطراری خارج کنیم و اکنون با آرامش کامل و امیدواری که هیچگونه مشکلی از لحاظ تامین نیازهای مردم نداریم، به کار خود ادامه‌ می‌دهیم.

وی اضافه کرد: از آبان ماه ۱۴۰۰ قرارگاه مشترک انرژی را شروع کردیم و در زمینه‌ی آب، برق و گاز وارد عمل شده و در تمامی سطوح زندگی مردم بازسازی و نوسازی اساسی در حوزه انرژی اتفاق افتاد که با پیگیری‌های انجام شده، ارکانی از مجموعه مسئولین وارد شده و مشکلات را برطرف کردند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای هوا مواجه بودیم اما از لحاظ آبی مشکل نداشتیم البته شاید قطعی در برخی شهرستان‌ها باشد، اما اکثرا مشکلی نداشتیم.

وی افزود: چرخ تولید استان با مشکلات موجود تعطیل نشد و مردم مشکلات را تحمل کرده و در مقابل آنها ایستادند؛ نقشه راهی در حوزه انرژی‌ تعیین شد تا دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

خرّم اظهار کرد: هر هشت سد استان در حال عملیات اجرایی و فعال هستند، سه سد استان صد درصد آبگیری می‌شوند، در طول یکسال گذشته ۲۶۰۰ هکتار از پایاب سدها بهره‌برداری شد و تا پایان سال ۱۶ هزار هکتار دیگر نیز بهره‌برداری می‌شوند.

وی افزود: خطوط انتقال فرسوده استان تقریبا بازسازی شد و نیروگاه برق تبریز بازتوانی اساسی شده و اکنون با توان ۴۵۰ مگاوات فعالیت می‌کند و به حول و قوه الهی در حوزه برق و آب مشکلی نداریم.

وی گفت: آذربایجان شرقی متصل به کریدور شرق و غرب بوده و از ترانزیتی‌ترین استان‌ها در سطح ملی و بین‌المللی است که در سفر ریاست جمهوری بالاترین عدد به حوزه‌ی راه اختصاص یافت و امسال ۷۲۰ کیلومتر بهسازی آسفالت انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بخشی از آزاد راه تبریز- زنجان و راه اتصال به بازرگان انجام و پیمانکاران در حال اجرای فعالیت هستند و آزادراه سراب به تبریز و تبریز به اردبیل نیز تمام شده است، تبریز نوردوز هم ادامه دارد و جزو برنامه‌های اساسی ما است.

وی افزود: یکی از استان‌های صنعتی کشور هستیم که ارزش افزوده بالایی داریم و بسیاری از واحدهای ما فعال هستند و بخش عمده واحدها راه‌اندازی شده و واحدهای راکدداز بین رفتند، ایجاد و توسعه واحدهای جدید و مگاپروژه‌ها برای تکمیل این زنجیره از اولویت‌های ما است.

وی گفت: بخش سرمایه گذاری خصوصی نیز وارد عمل شد و در ده ماه اخیر ۵۰۰۰ میلیارد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرد و ۲۰ هزار نفر صاحب شغل شدند.

وی اضافه کرد: در سال آینده باید ارزش افزوده صنعت، بخش تجارت و صادرات رشد داشته باشد که در بخش صنعتی صادرات ما ۱.۵ میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده دو برابر شود و ستاد تسهیل آن نیز آماده است.

خرّم خاطرنشان کرد: در خدمات سرمایه گذاری پنجره‌ای واحد تشکیل شده است و اکنون شرایط مناسب است، معادن باید یکی از اصلی‌ترین و برجسته‌ترین عوامل موثر در اقتصاد استان باشند همچنین اکنون مراحل قانونی مس آذربایجان انجام می‌شود اما باید توجه داشت که معادن در آینده و توسعه استان نقش اول را دارند.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پس از فروکش کردن کروناژ اقدامات مناسبی در حوزه‌ی فرهنگ استان انجام شد و ۲۵ درصد موافقت‌های اصولی در سرمایه‌گذاری بخش گردشگری افزایش یافت.

وی گفت: گردشگری خارجی باید در استان ما رونق یابد تا بسیاری از مسائل برطرف شود تا آثار استان دیده شود و ۹۱ پروژه حوزه‌ی فرهنگ و گردشگری با ۲۳ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: رشد ۳۰۰ درصدی گردشگری خارجی را داشته‌ایم و پروازهای ما نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده اما همچنان پاسخگو نیست.

وی یادآور شد: اقامت در شهرهای مختلف استان افزایش یافت و بالای ۸۰ درصد مراکز از طریق گردشگر خارجی و داخلی در شدند و ضمن اینکه با ۱۰ سفیر دیدار داشتیم که آثار رفت و آمدها دیده شد و همچنان ادامه دارد چراکه دیپلماسی منطقه‌ای در استان ما مهم است.

خرّم اظهار کرد: بخشی از مقبره الشعرا به اتمام رسید و بخش دوم هم تا آخر سال به پایان می‌رسد تالار شهر و هشت تالار در سطح شهر عملیاتی شده‌اند و حوزه‌ی ورزش و جوانان دنبال را هم کرده و برای ورزشگاه یادگار امام(ره) رقم مناسبی اختصاص یافته است؛ توسعه‌ی ورزش از اولویت‌های اصلی ما است.

وی افزود: حوزه مسکن از موضوعات مهم دولت بوده است و ۹۵۰۰ واحد با خود مالکی و پرداخت تسهیلات افتتاح کردیم شد و ۸۸۵۰ هکتار پر تمامی شهرستان‌ها آماده شد و بخشی شروع شده است و بخشی هم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نوسازی و بازسازی شهر تبریز نکته مهم دیگری است و مناطق حاشیه نشین مهم بوده و در حال برنامه ریزی هستند؛ در سر تا سر استان کار سازندگی در حوزه‌های مختلف درحال انجام است و کارگاه کوچکی از کشور اسلامی در سطح آذربایجان شرقی شکل گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: دولت اختیاراتی در رابطه با کشورهای همسایه به استان‌های مرزی داده است و با آذربایجان، ارمنستان و ترکیه برای ایجاد شهرک‌های مشترک صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان توافق کرده‌ایم چراکه بهترین شرایط دیپلماسی این دولت است.

وی اظهار کرد: در مسئله برجام گشایش اتفاق افتاده و نوسازی در حوزه‌ی صادرات رخ داد و گمرک‌های ما باید در فعال‌ترین شرایط و وضعیت باشند و شبانه روزی کار کنند؛ بنابراین مشکلات باید رفت شود تا قطب اصلی توسعه‌ی ملی را رقم بزنیم.

وی بیان کرد: منطقه آزاد ارس، منطقه مغفول مانده استان است اما صد درصد در تحول منطقه نقش دارد، سند تحول تدوین شده و کمبود حوزه انرژی حل شده است تا منطقه آزاد ارس و سهلان نقش ویژه‌ای در توسعه‌ی اقتصادی استان داشته باشند.

خرّم افزود: از اولین روز شروع دولت جدید، حتی یک هفته میزهای خدمت استان تعطیل نشده و در تمامی محلات برقرار شده است و ارتباطات مردمی را وظیفه و تکلیف خود می‌دانیم چراکه با مردم بودن یک فرصت است.

وی گفت: بیش از ۷۰ هزار نفر در سطح استان به صورت مستقیم با مسئولین استانی و کشوری ارتباط داشته‌اند و ۲۸ برابر رسیدگی‌ها در ارتباطات مردمی افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: اقدامات بسیاری در حوزه‌ی دانش بنیان انجام داده‌ایم و ستاد دانش بنیان استان سند مصوب تشکیل داده و در این رابطه تجمیع اکوسیستم فناوری استان و کارخانه نوآوری راه افتاد و سرمایه صندوق‌ها نیز افزایش یافت، اکنون رتبه هشتم را به خود اختصاص دادیم که مناسب نیست.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: از مردم به دلیل همراهی که داشتند، تشکر می‌کنم و با کمک آنها امروز مشکلات به حداقل ممکن رسیده و در اقتصاد استان بهترین اقدامات را انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم مشکلات حوزه‌های مختلف را برطرف کنیم، ارزش افزوده در حوزه خدمات و صنعت را بالا ببریم، تولید ناخالصی داخلی و مجموعه‌های فرهنگی را افزایش دهیم تا بخشی از مسائل مرتفع شود و سال پیش رو، شش ماه تحرک و بازسازی انقلابی خواهد بود.