اموال و زمین‌های بلااستفاده ادارات هدررفت سرمایه است
اموال و زمین‌های بلااستفاده ادارات هدررفت سرمایه است

تبریز- بامدادفردا- استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر مستندسازی اموال دستگاه‌های دولتی گفت: اموال دولتی و زمین های بلااستفاده ادارات از جمله ماشین‌های استقاطی هدررفت سرمایه است.

محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی های دولتی در سطح استان افزود: این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی، کاهش حجم تصدی گری دولت در اقتصاد و بهینه و مناسب سازی اموال و دارایی های دولت اجرا می شود.

وی اظهار داشت: برخی تعرض ها به اموال و زمین های دولتی به خاطر نبود اسناد تک برگی بوده و با توجه به اینکه برخی زمین های دولتی در استان مستند سازی نشده اند، احتمال دارد در آینده برای آن ها معارض پیدا شود و از طریق مراجع قضایی علیه این دستگاه ها شکایت شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه نحوه عمل و استفاده بهینه ادارات در خصوص اموال و زمین های دولتی خود باید به عنوان یکی از معیارهای جشنواره شهید رجایی لحاظ شود، گفت: عدم استفاده بهینه و کارآمد از این اموال نشان از ضعف مدیر است.

پورمحمدی، ادامه داد: در بیشتر مراجع قضایی که شکایتی علیه دستگاه های اجرایی مطرح می شود، دستگاه اجرایی محکوم می شود و این مساله ناشی از نبود یک مشاور قضایی توانمند در دستگاه های اجرایی است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از مشاوران قضایی در دستگاه های اجرایی، یادآوری کرد: دفتر حقوقی دستگاه های اجرایی به خوبی نمی توانند از حق و حقوق دستگاه ها در مراجع قضایی دفاع کند.

در ۱۰ ماه سال جاری ۱۱ فقره حکم قضایی علیه دستگاه های اجرایی استان اجرا شده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجانشرقی در این جلسه گفت: در ۱۰ ماه سال جاری ۱۱ فقره حکم قضایی به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۵۴ میلیون تومان از سوی این سازمان علیه دستگاه های اجرایی استان اجرا شده است.

داود بهبودی، افزود: میزان محکومیت قضایی دستگاه ها به صورت نقدی از اعتبارهای عمرانی آن ها کسر و به شاکیان پرداخت شده است که ۶ فقره مربوط به راه و شهرسازی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان، ۳ فقره مربوط به جهاد کشاورزی، یک فقره مربوط به دانشگاه مراغه و یک فقره نیز مربوط به یکی از شرکت های دولتی استان است.

وی با بیان اینکه از مجموع محکومیت های صادر شده کشور، ۳.۶ درصد مربوط به آذربایجان شرقی است، اظهار داشت: این محکومیت ها ذینفع خصوصی داشته و بیشتر به علت تملک اراضی است.

دستگاه های اجرایی در مواقع بحرانی به دستگاه های خدمات رسان کمک کنند

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به بارش های هفته گذشته در سطح استان و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد، گفت: در عین حال که وظیفه دستگاه های اجرایی استان خدمت رسانی به مردم و بهره گیری از حداکثر تلاش خود در این زمینه است ولی برخی افراد نباید از وضعیت پیش آمده سوئ استفاده کنند.

پورمحمدی، با قدردانی از تلاش های بی وقفه نیروهای راهداری برای بازگشایی راه ها و پارکبانان برای بازگشایی معابر شهری، افزود: مردم شایسته است در این مواقع جلوی مغازه ها و درب خانه های خود را برف روبی و پاکسازی کنند.

وی اظهار داشت: مردم باید احساس تعلق به محیط و مسوولیت اجتماعی داشته باشند و دستگاه هایی اجرایی دارای امکانات نیز در این مواقع به کمک دستگاه های خدمات رسان بشتابند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توزیع ۴ هزار بسته نان در روستاهای برفگیر استان، گفت: هم اکنون با تلاش شبانه روز نیروهای راهداری راه های اصلی و فرعی استان و بیشتر راه های روستایی بازگشایی شده است.

پورمحمدی، ادامه داد: بیشتر راه های روستایی استان به علت وجود کولاک بسته شده که با توجه به فروکش کردن کولاک تا ۲، ۳ روز اینده راه آن ها نیز بازگشایی می شود.

صیانت و ساماندهی اراضی کشاورزی حکم آباد ضروری است

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه گفت: اراضی کشاورزی منطقه حکم آباد از داشته های مهم تبریز بوده و با توجه به اینکه از بعدهای مختلف به ویژه کشاورزی، میراث فرهنگی و اکولوژیکی اهمیت دارد باید حفظ و صیانت شود.

پورمحمدی، با اشاره به مصوبات شورای عالی شهرسازی مبنی بر حفظ کاربری زراعی و باغی این اراضی، افزود: ۷۰۰ باغ شناسنامه دار در تبریز وجود دارد که اغلب آن ها را دستگاه های دولتی بیشتر از مردم تخریب کرده و از بین برده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به برخی ساخت و سازها در اراضی کشاورزی حکم آباد باید جلوی این کار گرفته شود چراکه آینده تبریز نگران کننده بوده و این اراضی شش های این شهر به حساب می ایند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: باید کمیته یا کارگروهی متشکل از دستگاه های ذیربط برای صیانت، ساماندهی و جلوگیری از تعرض به این اراضی تشکیل شود.

پورمحمدی، علت عمده از بین رفتن باغات در شهرها را فشار اقتصادی و نبود آب کشاورزی اعلام کرد.

بیش از ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه حکم آباد تبریز وجود دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بیش از ۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه حکم آباد تبریز وجود دارد که حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در این اراضی در زمینه تولید سبزی و صیفی فعالیت می کنند.

فتحی، افزود: این اراضی ظرفیتی برای توسعه گردشگری کشاورزی استان بوده و علاوه بر برخورداری از زیبایی می تواند درآمدی برای کشاورزان این منطقه فراهم کند.

وی با اشاره به احتمال استفاده برخی از کشاورزان از آب نامتعارف در این منطقه، اظهار داشت: با همکاری دستگاه های متولی می توان آب مورد استفاده کشاورزان را متعارف کرد.

فتحی ادامه داد: مطالعه ای از سوی مشاور و با همکاری دانشگاه تبریز در خصوص اراضی این منطقه انجام شده است که در صورت اجرای آن می توان علاوه بر رفع مشکلات این منطقه از این اراضی به نحو بهینه استفاده کرد.