برای توسعه این میزان فضای سبز شهر، قنات‌ها باید احیا شود
برای توسعه این میزان فضای سبز شهر، قنات‌ها باید احیا شود

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- شهردار تبریز با اشاره به برنامه ریزی شهرداری برای توسعه ۴۰۰ هکتاری فضای سبز این شهر، گفت: برای توسعه این میزان فضای سبز، احیای قنات‌های شهر ضروری است.

یعقوب هوشیار، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز برای کاهش آلودگی شهر، افزود: از این میزان ۲۰۰ هکتار فضای سبز در محدوده شهر و ۲۰۰ هکتار نیز در حریم تبریز ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش کارشناسان، میانگین بارش سالانه تبریز ۳۳۰ میلی متر است، اظهار داشت: این میزان بارش به استاندارد جهانی نزدیک بوده و از این رو تبریز با مشکل کم آبی مواجه نیست.

شهردار تبریز گفت: با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی از نزولات آسمانی تبخیر شده و مقداری نیز به دلیل ترکیب شدن با نمک غیرقابل استفاده می شود، احیای قنات های این شهر برای تامین آب مورد نیاز برای توسعه فضای سبز شهری لازم است.

هوشیار، با اشاره به موفقیت تجربه احیای قنات امام جمعه در منطقه ۵ شهرداری تبریز، ادامه داد: اگر بتوان قنات های تبریز را احیا کرد، موضوع کمبود آب‌های سطحی تا حدودی مرتفع‌ می‌شود.

وی یادآوری کرد: میزان آسفالت در شهرها نیز افزایش یافته و این موضوع نیز باعث تبخیر و هدررفت آب شده و از سوی دیگر سیاست غلط نمک پاشی در سال های گذشته نیز در کاهش کیفیت و سختی آب اثرگذار بوده است.

هوشیار، با بیان اینکه با احیای قنات ها می توان خاک را مرطوب نگه داشت، افزود: اگر چند سال در مدیریت انرژی تجدیدناپذیر تمرکز کرده و برنامه ریزی شود، می توان وضعیت فضای سبز شهر را بهبود بخشید.

بر اساس اعلام کارشناسان حوزه فضای سبز، سرانه کمی فضای سبز تبریز شامل تمامی فضاهای سبز در اختیار شهرداری حدود ۱۶ مترمربع و سرانه کیفی فضای سبز شامل پارک ها حدود ۴.۷ مترمربع است.

بر اساس استاندارد سرانه کمی فضای سبز باید ۲۵ مترمربع و سرانه کیفی فضای سبز حدود ۱۵ مترمربع باشد.