تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی بیش از پنج درصد رشد داشت
تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی بیش از پنج درصد رشد داشت

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش بیش از پنج برابری تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی استان در هفت سال گذشته، افزود: در حالی که این رقم در ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۸۳۱ میلیارد ریال بود، پارسال به چهار هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

اکبر فتحی روز دوشنبه در گفت و گویی تشریح کرد: بانک ها در سال ۱۳۹۳ شمسی یکهزار و ۳۶ میلیارد ریال و سال بعد ۸۱۳ میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخت کردند که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۲۹۰۰ میلیارد ریال، سال بعد به ۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال و سال ۱۳۹۷ به سه هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی اضافه کرد: همچنین سهم بخش کشاورزی از کل صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در هفت سال اخیر از ۱۲.۲ به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

فتحی تشریح کرد: در شرایطی که میزان صادرات بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۲ شمسی ۲۶۰ میلیون دلار بود، این رقم در پایان پارسال به ۴۱۷ میلیون دلار رسید که رشد بیش از ۱.۶ برابری را نشان می دهد.

وی ایجاد و گسترش صنایع داخلی تبدیلی و تکمیلی را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در دولت های یازده و دوازدهم خواند و گفت: در حالی که ظرفیت سالانه صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش در استان در سال ۱۳۹۲ شمسی ۱۲۶ هزار و ۲۰۰ تن بود، این رقم در پایان سال ۱۳۹۸ به ۵۵۴ هزار و ۱۶۰ تن افزایش یافت.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در هفت سال اخیر تعداد سیلوهای آذربایجان شرقی به عنوان ذخیره گاه مطمئن تامین ضروری ترین کالای اولیه مورد نیاز مردم از ۳۰ به ۴۲ مورد افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۳۵ درصدی است.

وی افزود: در این مدت ظرفیت سیلوهای آذربایجان شرقی نیز از ۷۵۷ هزار تن به یک میلیون و ۵۵ هزار تن افزایش یافته که حاکی از رشد حدود ۵۰ درصدی است.

فتحی از سردخانه ها به عنوان یکی دیگر از مصادیق صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی یاد کرد که به گفته وی تعداد آنها در استان از ۱۷ مورد در سال ۱۳۹۲ به ۶۲ مورد در پایان سال قبل افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ظرفیت سردخانه های استان در سال نخست روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۵۴ هزار و ۱۵۰ تن بود که این رقم پارسال به ۲۰۷ هزار و ۸۶۷ تن رسید و نشان دهنده رشد حدود چهار برابری است.