جامعه برای سعادت باید اخلاق مدار باشد
جامعه برای سعادت باید اخلاق مدار باشد

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- امام جمعه باسمنج با بیان اینکه یک جامعه برای سعادت باید اخلاق مدار باشد،گفت: اگر جامعه اخلاق محور باشد، گویا متن کتاب ها به صورت علنی در کوچه و بازار شهر عرضه می شود.

حجت الاسلام قهرمان احمدی شامگاه دوشنبه، ۱۱ مهرماه در جلسه شورای اداری شهرستان تبریز، با تأکید بر این‌که صحبت از مسائل اخلاقی سخت ترین صحبت‌ها است، اظهار کرد: بر اساس روایات، چهار دسته انسان در دنیا وجود دار، دسته‌ای دنیا دارند و آخرت ندارند و دسته‌ای آخرت دارند و دنیا ندارند. گروهی نیز دنیا و آخرت را با هم دارند و گروهی هیچ یک را ندارند.

وی با بیان این‌که دنیا و آخرت دو وجه یک سکه هستند، افزود: در هر کجای دنیا، دستگاه‌های نظارتی بر اعمال ادارات وجود دارد اما حالت خودکنترلی که از ایمان و تقوا نشأت گرفته است، هزینه حکومت داری را کاهش داده و با بالا بردن بهره وری، جامعه را به گلستان تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به این‌که داشتن اخلاق نیکو موجب سعادت دنیا و آخرت می‌شود، ادامه داد: اخلاق بر نحوه اجرای احکام و حقوق، اصول و گسترش اعتقادات نقش داشته و در تمامی ارکان معارف نقش بی بدیلی ایفا می‌کند.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر جامعه اخلاق محور باشد، گویا متن کتاب‌ها به صورت علنی در کوچه و بازار شهر عرضه می‌شود.

وی گفت: اخلاق، مدینه فاضله بوده و بخشی از آن در جوهره و سرشت انسان قرار دارد. اخلاق باید به صورت عملی باشد و معلم اخلاق نیز کسی است که حرکات و سکناتش فراتر از بیاناتش باشد.

وی با بیان این‌که داشتن وسعت نظر نیز موجب سعادت دنیا و آخرت می‌شود، افزود: بالاترین درجه انسان‌ها در قیامت، کسانی هستند که درجه مدارای بالاتری داشته باشند.

امام جمعه باسمنج، داشتن خانواده صالح را نیز یکی دیگر از عوامل سعادت دنیا و آخرت برشمرد.