جشنواره ملی «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» در تبریز برگزار می شود
جشنواره ملی «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» در تبریز برگزار می شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی گفت: سومین جشنواره ملی «فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» برای نخستین بار بعد از تهران در این استان برگزار می‌شود.

سردار اصغر عباسقلی‌زاده، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این جشنواره در راستای نشر و گسترش فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس، انتقال پیام رسای شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه های مقاومت به ملت های آزادیخواه دنیا و نشر و گسترش فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت در راستای خیزش جهانی برای مقابله با استکبار از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به میزبانی این استان برگزار می شود.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی برای فعالیت هنرمندان حوزه های مختلف و اصحاب رسانه به ویژه با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: اصحاب رسانه و مطبوعات و فعالان فضای مجازی، اصلی ترین بازوی کمکی این اداره کل و دبیرخانه اجرایی جشنواره در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره ملی بوده و پیشگامان پیاده سازی اهداف و آرمان های شهدای دفاع مقدس و نشر پیام های آنان هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی از رسانه ها، پایگاه های خبری، فعالان فضای مجازی و هنرمندان حوزه های مختلف خواست با ارایه آثار خود به این جشنواره، این اداره کل را در برگزاری هرچه بهتر آن کمک کنند.

سردار عباسقلی زاده، ادامه داد: این جشنواره در پنج محور شامل پایگاه های اطلاع رسانی و خبری، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای کاربردی، هنرها و سرگرمی های دیجیتال و بخش آزاد برگزار می شود.

وی یادآوری کرد: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره ۳۱ شهریور بوده و جامعه مخاطبان آن کلیه مردم ایران و پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی در جبهه های مقاومت هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی با اشاره به توطئه های ۴۲ ساله استکبار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: حضور مردم در صحنه های انقلاب به ویژه انتخابات اخیر ریاست جمهوری همواره توطئه های دشمنان را خنثی کرده و حضور آنان در پای صندوق های رای و حمایت از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی جای قدردانی دارد.

سردار عباسقلی زاده، یادآوری کرد: برگزاری هر چه بهتر این جشنواره موجب پیاده سازی اهداف و آرمان های شهدا و افزایش روحیه جهاد، مقاومت و استکبارستیزی در جمهوری اسلامی ایران و جوامع انسانی در راستای خروج ملت های آزادیخواه جهان از زیر یوغ استکبار جهانی می شود.

وی اظهار داشت: آثار ارایه شده به این جشنواره پس از بررسی اولیه در دبیرخانه اجرایی این جشنواره برای بررسی نهایی به تهران ارسال و برای برگزیدگان جوایز و هدایای ارزشمندی اهدا می شود.

معاون روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به جزئیات سومین جشنواره ملی « فعالان دفاع مقدس و مقاومت در فضای مجازی» گفت: پایگاه های اطلاع رسانی و خبری و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی برای شرکت در این جشنواره باید آدرس اینترنیتی خود را در سایت دفافستیوال به نشانی www.defafestival.com ثبت کنند تا هیات داوران مطالب و مندرجات آن ها را بررسی و داوری کنند.

صمد علی‌بیگلو، افزود: آثار ارسالی در بخش نرم افزارهای کاربردی می تواند در قالب اپلیکیشن، نرم افزارهای رایانه‌ای و لوح فشرده بر پایه یکی از پلت فرم‌های وب، رایانه، تلفن همراه یا ترکیبی از آنها و سازگار با سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید، IOS و مرتبط با دفاع مقدس باشد.

وی اظهار داشت: در بخش هنرها و سرگرمی های دیجیتال آثار باید در قالب پویانمایی، کلیپ، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و پادکست و انواع بازی های یارانه ارایه شود.

علی‌بیگلو، ادامه داد: بخش آزاد شامل مواردی است که در چهار دسته‌بندی قبلی قابل ارایه نبوده و آثار رسیده به صورت موردی توسط کمیته داوران ارزیابی و معرفی می‌ شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به آغاز مقدمات اجرایی تکمیل محتوایی موزه دفاع مقدس تبریز گفت: در زمان کنونی تکمیل محتوایی این موزه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی سال گذشته و امسال میزان پیشرفت فیزیکی آن به ۳۰ درصد می رسد.

سردار عباسقلی زاده، با بیان اینکه ۴۰ درصد از هزینه های موزه های دفاع مقدس در کشور از سوی دولت ( استانداری)، ۴۰ درصد از سوی شهرداری و ۲۰ درصد از سوی خیران محلی تامین می شود، افزود: در سال گذشته استانداری حدود هشت تا ۱۰ درصد و شهرداری تبریز نیز به عنوان متولیان تامین هزینه های موزه دفاع مقدس حدود ۱۰ درصد از سهم خود را پرداخت کرده اند.

وی اظهار داشت: سال گذشته شهرداری تبریز سه میلیارد تومان برای این موزه تخصیص داده بود که از این میزان حدود ۷۰۰ میلیون تومان تحقق یافته است و تلاش می شود در سال جاری با هماهنگی شهرداری و اعضای جدید شورای اسلامی این شهر، تکمیل محتوای این موزه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

سردار عباسقلی زاده از هنرمندان حوزه های مختلف خواست پیشنهادات و طرح های خود در موضوعات دفاع مقدس و حفظ آثار و نشر ارزش های شهدا را برای تکمیل محتوای این موزه به این اداره کل ارایه کنند.

باغ موزه دفاع مقدس تبریز بر اساس الگوی معماری اسلامی به صورت ساختمان هشت ضلعی در چهار طبقه ساخته شده و عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا محول شده است.

این مجموعه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار طراحی شده است که ساختمان اصلی آن زیربنایی به وسعت ۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع دارد.