رشد اعتبارات سرمایه‌ای آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری بالاتر است
رشد اعتبارات سرمایه‌ای آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری بالاتر است

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان امسال در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته که این رقم ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری بامدادفردا، محمد فرشکاران، روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتبارات استانی در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی های سرمایه‌ای رتبه بندی می شود، افزود: اعتبارات هزینه‌ای مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به اعتبارت پروژه‌های استانی است که در سطح استان حالت عملیاتی و اجرایی دارند.

وی گفت: سال قبل اعتبارات هزینه‌ای جاری آذربایجان شرقی حدود ۹۶۰ میلیارد تومان بود که امسال با رشدهای افزایش حقوق و اعتبارات به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.

فرشکاران اضافه کرد: در بحث رتبه بندی استان ها از نظر تخصیص اعتبارات، آنچه همواره مورد غفلت قرار می‌گیرد، این است که استان‌هایی که در مناطق جنگی، محروم و مرزی قرار دارند، از فوق العاده های مناطق مرزی، محرومیت و بدی آب و هوا برخوردار هستند و در نتیجه رتبه اینها در بحث اعتبارات هزینه‌ای جاری استانی بیشتر از استان‌هایی مثل آذربایجان شرقی و تهران است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در بحث پرداخت رفاهی و اضافه کار، استان‌ها تقریباً همسطح هستند و تغییر رتبه بیشتر مربوط به بحث‌های حقوق، دستمزد و احکام کارکنان است.

فرشکاران گفت: در مجموع رتبه هشتم کشور در تخصیص اعتبارات را داریم و تلاش می‌کنیم با توجه به شاخص‌هایی که در تدوین، تهیه و توزیع اعتبارات استانی در کشور وجود دارد، بتوانیم سهم حقه استان را از منایع عمومی کشور به دست آوریم.

وی تاکید کرد: مهم تر از رتبه بندی، جذب و هزینه اعتبارات و در نهایت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دوره‌های قبل استان از یک روند ثابت در تخصیص و جذب اعتبارات پیروی می کرد که با افزایش‌های سالیانه این اعتبارات نیز افزایش یافته است، افزود: قطعاً تلاش و پیگیری‌های به موقع مدیران استانی در جذب اعتبارات از ستادها، وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان های مرکزی بسته به نوع برنامه ریزی و نگرش به پروژه های داخلی استان و تعریف پروژه‌هایی که وزارتخانه‌ها و سازمان های مرکزی را ترغیب به سرمایه گذاری و آوردن اعتبار به استان کند، می تواند این سهم را بالا برد.

فرشکاران یادآوری کرد: اگر نمایندگان استان بتوانند روی پروژه‌ها و مسائل مهم استان تشریک مساعی داشته باشند و با پیگیری های خود و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اختیار، پویایی و تحرک پروژه ها را خواستار شوند، باز هم سهم اعتباری استان قابل ارتقا خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: مدیران استانی هم باید در کنار نمایندگان بوده و آنها را از موضوعات و اطلاعات دقیق اجرایی و عملیاتی پروژه های استان مطلع سازند تا آنها بتوانند به طور دقیق تر پیگیری کنند؛ این فعالیت ها باعث می شود ورود اعتبارات به استان افزایش پیدا کند و در نهایت رتبه اعتباری استان بالا رود.