ساماندهی گلزارهای شهدای آذربایجان شرقی در مدت سه سال
ساماندهی گلزارهای شهدای آذربایجان شرقی در مدت سه سال

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بازسازی و ترمیم مزار شهدا از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان به زودی آغاز می‌شود، گفت: برای اجرای طرح ساماندهی گلزار شهدا ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که طی سال‌ جاری و ۱۴۰۲، ساماندهی گلزار شهدا انجام می‌شود.

جابر ابوالفتح زاده روز پنج شنبه، سوم شهریورماه در نشست خبری، با بیان این‌که بنیاد شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور حضرت امام تشکیل شد، اظهار کرد: پس از مدتی بنیاد جانبازان و شهید از هم تفکیک و دو نهاد مجزا برای خدمات رسانی به ایثارگران تشکیل شد، در سال ۸۳ نیز با ادغام سه نهاد، بنیاد شهید و امور ایثارگران جهت خدمت رسانی به عزیزان ایثارگر تشکیل شد.

وی با بیان این‌که طبق اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف، رسیدگی به مشکلات ایثارگران، احیا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و حفظ آثار این عزیزان فعالیت می‌کند، افزود: اعتلای معرفت و تعهد جامعه در قبال ارزش های فرهنگ ایثار و شهادت، تلاش برای استفاده از امکانات عمومی و دولتی برای بهره گیری ایثارگران از جمله اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۹هزار و ۸۶۸ شهید گلگون کفن و ۲۴ هزار و ۷۹۲ نفر جانباز در آذربایجان شرقی، گفت: از این تعداد بیش از ۱۴ هزار جانباز زیر ۲۵ درصد و بیش از ۱۰ هزار بالای ۲۵ درصد هستند که همواره در بنیاد با انجام برخی از برنامه‌ها مانند زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار، شهادت و رسیدگی به امور این عزیزان تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تبیین بیش از پیش فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و لزوم استفاده بیش از پیش از توان رسانه ها و مطبوعات در این زمینه، بیان کرد: بعد از به روی کار آمدن دولت سیزدهم، بنیاد به سمت برنامه محوری حرکت کرده است، تا بتوانیم طبق برنامه دین خود را در قبال ایثارگران عزیز به جا آوریم.

وی اعتلای معرفت دینی و تعمیق ارزش‌ها و باورهای دینی ایثار و شهادت را از دیگر اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد و افزود: حفظ و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی ایثارگران، عزتمندی و تبیین نقش بزرگ آنان در دفاع مقدس، ارتقای سطح علمی و فرهنگی و آموزشی ایثارگران به منظور نقش آفرینی و حضور فعال آنان در عرصه های مختلف از دیگر اهداف این نهاد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش کارایی و ارتقای بهره وری، اصلاح نظام اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به مسایل این عزیزان از دیگر اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در سال ۱۴۰۱، تشریح کرد: وظیفه داریم راه شهیدان را ادامه داده و فرهنگ ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس و بعد از آن را در جامعه نهادینه‌تر کنیم، همچنین در تلاشیم تا با مشارکت تمامی دستگاه‌های نظام و آحاد مردم موضوع باورهای دینی و ارزش‌های والای شهیدان و ایثارگران را در جامعه تحقق‌ کنیم.

ابوالفتح‌زاده با اشاره به فرموده‌ی حضرت امام که همین تربت پاک شهیدان است که تا ابد مزار عاشقان و آزادگان خواهد بود، گفت: طی برنامه‌ی سه ساله تمامی مزار شهدای استان که به عنوان مرکز فرهنگی هستند، ساماندهی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح سپاس« دیدار با خانواده‌ی شهدا و ایثارگران» در سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: امروزه دیدار با خانواده‌ی ایثارگران و شهدا از وظیفه‌ی بنیاد شهید است البته تنها حضور و دیدار با خانواده‌ی شهدا توسط بنیاد کافی نیست بلکه با این اقدام باید با حضور سایر مسوولین و آحاد مردم ضروری است.

وی طرح خاطره نگاری، ثبت و ضبط خاطره‌های والدین معزز شهدا را نیز از دیگر طرح‌های اجرایی توسط بنیاد در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: مقرر شده در هفت ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۱، اجرای این طرح نهایی شود و تمام والدین و همسران معزز شهدا در این موضوع تحت پوشش قرار بگیرند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی با بیان این‌که مبنای حرکت بنیاد شهید و امور ایثارگران بر مبنای قانون کشور است، گفت: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تصویب شده است به دنبال به کارگیری این قانون با مشارکت تمامی سازمان‌ها در استان برای عزیزان ایثارگر هستیم.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و رسیدگی به امورات معیشتی و مادی ایثارگران از جمله قوانین تصویب شده و اجرای آن جزو حق ایثارگران است، قطعا با اجرای این قانون تحولی عظیم و شگرف در فرهنگ سازی موضوع ایثار و شهادت را برعهده می‌گیریم.

وی بنیاد شهید و امور ایثارگران را به عنوان افضل نهادها در خدمت افضل انسان‌ها دانست و گفت: شهدا، افرادی بودند که تمام هستی خود را فدای انقلاب و دفاع مقدس کردند اکنون ما به دنبال تعمیق ارزش‌ها و باورهای این عزیزان هستیم و هیچ منتی هم برای انجام وظیفه‌ی خود نداریم.

وی در رابطه با هزینه‌های درمانی جانبازان هشت سال دفاع مقدس، توضیح داد: هنوز هم آثار و جراحات ناشی از زخم دشمن بر تن ایثارگران و جانبازان وجود دارد، درمان جانبازان و آزادگان ورسیدگی به امورات درمانی والدین این عزیزان در راس امور بنیاد شهید قرار دارد ولی واقعیت این است توان بنیاد برای تامین تمام نیازهای ایثارگران عزیز کفایت نمی‌کند.

ابوالفتح زاده با بیان اینکه تمامی ایثارگران استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند، گفت: هزینه‌ی درمان ایثارگران باید از محل بیمه تکمیلی تامین شود در یک مقطعی این امر به تعویق افتاد و علی رغم تلاش‌های انجام شده هنوز هم نسبت به تامین هزینه‌های درمانی ایثارگران عزیز بدهکار هستیم.

وی با بیان این‌که سال ۱۴۰۰ از ۳۰ عنوان کتاب در حوزه‌ی ایثار و شهادت حمایت کردیم، گفت: شرمنده‌ی هنرمندان ایثارگران هستیم، به دنبال حمایت گسترده از این عزیزان هستیم.

وی تاکید کرد: بنیاد به دنبال رعایت عدالت در بین ایثارگران بر طبق قوانین و با لحاظ عزتمندی و خود باوری این عزیزان است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۱۶۱ هزار و ۶۵۸ نفر ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هستند که تمامی آن‌ها تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند، گفت: طرح پایش سلامت والدین و جانبازان با درصد بالا نیز اجرایی می‌شود که اکثر این افراد در محل سکونت در طرح پایش از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: تعداد دانشجویان که از ظرفیت ماده‌ی بنیاد شهید استان استفاده می‌کنند سه هزار و ۲۸۶ نفر است.

وی تاکید کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق فرمایش مقام معظم رهبری بنیادی است که باید در مسایل حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر پیشرو باشد برهمین اساس باید این موضوعات را برای ترویج فرهنگ و ارزش‌ها به خوبی انجام دهیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ۴۸۴ شهید کارمند در آذربایجان شرقی داریم که در طول هفته‌ی دولت با خانواده‌های معزز این شهدا دیدار خواهیم کرد.

وی در رابطه با اعتبارات تخصیص یافته به بنیاد شهید و امور ایثارگری در سفر ریاست جمهوری به استان، گفت: برای سه مورد از طرح‌های بنیاد شهید و ایثارگران استان، اعتبار تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان جهت توسعه و تجهیز بیمارستان جانبازان نیز اختصاص یافته است.

وی از اختصاص هفت میلیارد تومان نیز برای توسعه و تجهیز موسسه فرهنگی و ورزشی و توانبخشی ایثار آذربایجان شرقی خبر داد.