شتاب مذاکرات وین در نخستین ساعات دور هشتم
شتاب مذاکرات وین در نخستین ساعات دور هشتم

پایگاه خبری بامدادفردا- رفت‌وآمد هیات‌های مذاکره کننده در نخستین ساعات مرحله دوم هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، شتاب قابل توجهی به خود گرفته و این موضوع می‌تواند بیانگر تحولی تازه و مهم در روند گفت‌وگوها باشد.

مرحله دوم دور هشتم مذاکرات عصر دوشنبه (دیروز) حوالی ساعت پنج عصر به وقت محلی وین در هتل کوبورگ رسما آغاز شد. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و درباره ادامه مسیر جلسات و گفت‌وگوهای روزهای آتی رایزنی کردند. باقری سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام دیدار کرد و مجموع این دو ملاقات حدود دو ساعت به طور انجامید.

در این میان انریکه مورا، هنگامی که ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار داشت راهی هتل ماریوت که درست مقابل هتل کوبورگ قرار دارد و جلسات گروه ۱+۴ با هیات آمریکایی برگزار می‌شود، شد. او پیش از پایان جلسه مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های اروپایی بدون اینکه با رسانه‌ها صحبت کند، دوباره به هتل کوبورگ برگشت.

درحالی که درز اطلاعات به رسانه‌ها دوباره کاهش یافته اما باب گمانه زنی‌ها در رابطه با روند مذاکرات افزایش یافته است. نمایندگان رسانه‌هایی که مقابل هتل کوبورگ رفت و آمد هیات‌ها را زیر نظر دارند احتمال دادند که مورا پیام‌هایی را میان ایران و آمریکا رو بدل کرده است.

این گمانه زنی زمانی تقویت می‌شود که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز به خبرنگاران گفت بین ایران و ایالات متحده مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. وی بیان داشت که این مسیر مشخص به صورت مکتوب ولی غیر رسمی از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک (انریکه مورا) انجام می شود.

آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافقات سال ۹۴ در مذاکرات رسمی اعضای برجام شرکت ندارد اما هیاتی از جانب این کشور به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وین بسر می‌برد و با سایر اعضای برجام برای بازگشت به این توافق در تماس است.

این روزها رفت‌وامدهای مقابل هتل کوبورگ تنها فرصتی است که می‌توان از زبان مذاکره‌کنندگان حرف کشید. با این حال گاهی فرصت به حدی کوتاه و سووالات خبرنگاران زیاد و متنوع است، که زمان زیادی برای طرح سووالات کلیدی نیست.

هم زمان با آغاز مرحله دوم مذاکرات، منابع غربی کارزار فشار بر تیم مذاکره کننده ایرانی را با طرح ضرب‌الاجل‌های ساختگی دوباره از سرگرفته و ادعا می‌کنند که فرصت برای نجات برجام رو به پایان است.

لارنس نورمن خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال دیروز به نقل از منابع ناشناس غربی در توئیتی نوشت که زمان برای پرداختن به درخواست‌های ایران در خصوص تحریم‌ها و راستی آزمایی به پایان رسیده است و اکنون «همه چیز در مورد همه موضوعات اصلی باید به موازات هم پیش برود» وی سپس ادعا کرد از صحبت‌های منبع خود اینگونه برداشت کرده که مذاکره کننده ارشد ایران قرار است در این هفته ایده‌های جدیدی را برای پیشرفت مذاکرات ارائه کند.

این درحالیست که باقری دیشب پیش از عزیمت از هتل کوبورگ این مساله ای را در گفت‌وگو با خبرنگاران رد و تصریح کرد که چنین موضوعی صحت ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در دور هفتم مذاکرات، پیشنهادات خود را در خصوص دو موضوع رفع تحریم‌ها و مسائل هسته ای به طرف‌های مقابل ارائه داد و پس از انکار طولانی طرف‌های اروپایی، مطالبات ایران در متون پیش‌نویس گنجانده شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز گفت: اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌های حداکثری خودش، عقب‌نشینی کند و ما امروز آنچه را که داریم، حاصل همین واقع‌نگری طرف‌های غربی در گفت‌وگوهای وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌ای درخواستی داشته باشند و فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مذاکرات در ادوار گذشته در چهار حوزه تحریم، هسته‌ای، تضمین و راستی‌آزمایی پیشرفت کرده، تصریح کرد: امروز روزی است که طرف‌های مقابل باید تعهد خودشان را نشان بدهند و نشان دهند در حوزه‌هایی که کمتر پیشرفت داشتیم مثل حوزه رفع تحریم‌ها یا حوزه تضمین و راستی‌آزمایی ها می توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

به این ترتیب مذاکرات در روزهای آینده در سطوح و قالب‌های مختلف، بین‌ روسای هیات‌ها و کارشناسان پیگیری خواهد شد. منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده احتمال می‌دهند که با پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات و کاهش نقاط اختلافی، نشست کمیسیون مشترک برجام اواخر هفته برگزار شود.

  • منبع خبر : ایرنا