شروع آبگیری تالاب بین‌المللی «قوری گول» در آذربایجان‌شرقی
شروع آبگیری تالاب بین‌المللی «قوری گول» در آذربایجان‌شرقی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: پس از تلاش و پیگیری شبانه‌روزی و همکاری سایر بخش‌های مرتبط، آبگیری تالاب بین‌المللی قوری‌گول در بستان آباد شروع شد.

شهنام اشتری، روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: بعد از انجام پیگیری های شبانه روزی و تعامل با جوامع محلی حوزه تالاب و مسیر آبرسانی آن آبگیری تالاب از چند روز قبل آغاز شده و امید است آبگیری آن به خوبی انجام شود.

وی با اشاره به حقابه حدود ۳.۸ میلیون مترمکعبی این تالاب، اظهار داشت: امید است با تعامل و همکاری جوامع محلی، بهره برداران حاشیه تالاب و سایر دستگاه های ذیربط، وضعیت آبگیری تالاب در سال آبی جاری بهبود یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اگر آبگیری تالاب به خوبی انجام شود، اکوسیستم منطقه شکوفا می شود، گفت: توسعه برداشت های غیرمجاز، تغییر کاربری اراضی پیرامونی تالاب، عدم تحقق مناسب حقابه تالاب ها در سال های اخیر از دغدغه های مهم زیست محیطی بخصوص در حوضه آبریز قوری گول است.

اشتری، ادامه داد: با اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز تالاب و انجام اقدامات و اولویت های اجرایی دستگاه های ذیربط، وضعیت تالاب های استان از نظر کمی و کیفی بهبود می یابد.

وی با اشاره به وجود ۲۷ تالاب در آذربایجان شرقی، یادآوری کرد: تعدادی از این تالاب‌ها فصلی و برخی نیز مانند قوری گل و قره قشلاق دایمی هستند و حفظ آن ها نیازمند مشارکت مردم و همکاری تمامی دستگاه‌هاست.

تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است و ژرفای آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.

«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.

تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

یکی از منابع اصلی تغذیه تالاب بین المللی قوری گول، کانال آب رودخانه «صبر چای» است، آب این رودخانه در فصول کشاورزی سال، مورد استفاده کشاورزان روستاهای اطراف تالاب قرار می گیرد و در فصول غیر کشاورزی باید به سمت قوری گول هدایت شود. اما ظاهرا مدیریتی منسجم در این فرآیند وجود ندارد.

طبق روال هر سال، پس از پایان فصل کشاورزی منطقه در مهرماه، فصل آب گیری تالاب آغاز می شود و یکی از ویژگی‌های کم‌نظیر تالاب قوری گول در مقایسه با سایر دریاچه‌ها و تالاب های منطقه، شیرین و قابل تصفیه بودن آب آن است.