صفری:تعامل با کشورهای همسایه اولویت ایران برای توسعه روابط تجاری است
صفری:تعامل با کشورهای همسایه اولویت ایران برای توسعه روابط تجاری است

مهدی صفری روز پنجشنبه در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با بیان اینکه سیاست وزارت امور خارجه بسترسازی برای ارز آوری است، گفت: استان ها نباید تنها از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کنند در این راستا از وزارت کشور خواستیم تا امکان روابط تجاری استان ها با کشورهایی مثل چین، […]

مهدی صفری روز پنجشنبه در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با بیان اینکه سیاست وزارت امور خارجه بسترسازی برای ارز آوری است، گفت: استان ها نباید تنها از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کنند در این راستا از وزارت کشور خواستیم تا امکان روابط تجاری استان ها با کشورهایی مثل چین، روسیه و قفقار نیز علاوه بر کشورهای مجاور مهیا شود.

وی اظهار کرد: به طور همزمان با کشورهای افریقایی و آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین نیز راهبردهای صادراتی دنبال می شود و زمینه مناسبی نیز برای صادرات در این کشورها وجود دارد.
وی یادآور شد: توجه به ظرفیت تولید مصالح ساختمانی در استان آذربایجان شرقی برای صادرات در کنار سایر تولیدات غیرنفتی ضروری است و این استان باید از ظرفیت بالای خود در حوزه صادرات غیرنفتی نهایت بهره برداری را کرده و خود را محدود به کشورهای همسایه نکند .

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ظرفیت های استانی برای تحقق اهداف صادراتی کشور لازم است و آذربایجان شرقی از جمله استان هایی است که ظرفیت های صادراتی بالایی دارد، گفت: صادرات سیب، خشکبار و زعفران در بخش کشاورزی از جمله موارد صادراتی از این استان می تواند باشد.

صفری خاطرنشان کرد: افزایش صادرات، سرمایه گذاری در داخل کشور، توجه به واردات، انتقال تکنولوژی و توجه به تامین زیرساخت های نرم افزاری از جمله اولویت های وزارت امور خارجه در توسعه و رشد صادرات و ارز آوری برای کشور است.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم رفت و آمد و صدور کالاهای کشورهای همسایه از طریق ایران انجام شود که از اهداف اقتصادی به شمار می رود.

صفری همچنین از احیای سوآپ نفت قزاقستان پس از ۱۲ سال خبر داد و افزود: به زودی پروژه انتقال برق به شبکه قزاقستان و ترکمنستان نیز اجرایی خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از سرمایه گذاری دولت در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر داد و اضافه کرد: راه های ارتباطی خاص مالی برای گسترش ارتباط تجاری با کشورهای منطقه تعریف شده است تا علاوه بر بهره مندی از ظرفیت این کشورها، از فرصت های صادرات به ویژه در بخش دانش بنیان و مهندسی بهره مند شویم.

وی اظهار کرد : توجه به صدور خدمات فنی مهندسی و دانش بنیان از مهمترین کارهایی است که می توان برای تجارت بهتر و پایدار بهره برد و در این خصوص در صدور خدمات مهندسی در بخش تصفیه آب، جاده سازی و نیروگاه سازی تجربیات خوبی از جمله در قزاقستان و ازبکستان داریم.

صفری ادامه داد: سیاست های وزرات امور خارجه بر محور بسترسازی برای صادرات و صدور خدمات محصولات با جدیت دنبال می شود.

بیست و ششمین همایش توسعه صادرات نفتی با تجلیل از ۴۳ صادر کننده نمونه کشوری، استانی و علی سالک نجاتی پدر صنعت شکلات ایران همراه بود.