طولانی‌ترین شب سال را به سیاه‌ترین شب تبدیل نکنیم
طولانی‌ترین شب سال را به سیاه‌ترین شب تبدیل نکنیم

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-«شب یلدا» طولانی‌ترین شب سال برای ایرانیان است که طبق رسم دیرینه خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و یاد این شب را عزیز می‌دارند اما امسال به دلیل شرایط کرونایی، باید از دورهمی‌ها پرهیز کرد تا مانع گسترش این ویروس منحوس شد.

دو هفته پیش بود که این خبر را منتشر کردیم «برگزاری جشن عروسی در هوراند ۲۷ نفر را به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری کرد» و از این دست خبرها شاید روزانه چندین بار در اقصی نقاط کشور می بینیم و می شنویم؛ اما باز همان جمله معروف که «مرگ و کرونا فقط برای همسایه است و ما چیزی مان نمی شود»؛ این بار ضرب المثل «مرغ همسایه غازه» را باید وارونه خواند: «مرغ ما غازه» .

امروزه تحقیقات علمی نشان داده است که ۱۰ درصد مبتلایان می‌توانند باعث ۸۰ درصد ابتلا در سطح جامعه شوند و مهم‌ترین عامل ابتلا اکنون همین دورهمی‌های خانوادگی است. درست است که محدوددیت های کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها، اکثر شهرهای قرمز را به حالت نارنجی برگرداند، اما از طرف دیگر باید کاملا مراقب باشیم که اگر این پروتکل‌ها به دقت اجرا نشود، ممکن است همه‌ زحمات به هدر می رود.

نشریه علمی نیچر با انتشار مقاله ای در موضوع عوامل موثر بر کنترل بیماری کرونا به مهم ترین اقدامات و فعالیت های موثر در پیشگیری از شیوع این بیماری پرداخت که بر این اساس تعطیلی دورهمی های خانوادگی با ۸۳ درصد، تعطیلی مراکز آموزشی با ۷۳ درصد و کنترل مرزها با ۵۶ درصد، در صدر این فهرست قرار گرفتند.

در دورهمی ها حتی ماسک هم کارساز نیست

متخصص آموزش سلامت با بیان اینکه در اکثر خانواده‌ها حداقل یک یا چند فرد شاغل وجود دارد که اکثرا دورکار نیز نبوده و در سطح جامعه تردد دارند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند ناقل احتمالی بیماری به سایر اعضای خانواده خود باشند، از طرفی شرکت در دورهمی‌های خانوادگی هرچند محدود نیز می‌تواند انتشار و انتقال این بیماری در محافل خانوادگی را افزایش دهد.

دکتر مهناز نیل ساز با بیان اینکه در بخش عمده‌ای از این دورهمی‌ها ماسک زده نمی‌شود، گفت: حتی در صورت استفاده از ماسک، به دلایل گوناگون از جمله پذیرایی، ماسک‌ها به طور موقت برداشته می‌شوند. علاوه بر این هرچه زمان حضور افراد در جمع بیشتر باشد، به تناسب تعداد افراد حاضر در محل، به تدریج فضا مملو از ویروس می‌شود که در صورت عدم تهویه مناسب هوا، به ویژه در فصل سرما که اغلب ورودی‌های هوا بسته است، حتی در صورت استفاده از ماسک توسط افراد، احتمال انتقال بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص آموزش سلامت ضمن توصیه به پرهیز از هرگونه دورهمی دوستانه و خانوادگی در شرایط بحران کرونا، تاکید کرد: در این راستا اگر ضرورتی مبنی بر این اجتماعات وجود دارد، بر مواردی همچون زدن ماسک به طور دایم و بدون وقفه، رعایت فاصله حداقل دو متری افراد از هم، برگزاری جلسات با تعداد محدود افراد، تهویه مناسب محل تجمع، پرهیز از پذیرایی و کوتاه نمودن زمان جلسه تاکید می‌شود.

شادی های لحظه ای را به عزای ابدی تبدیل نکنیم

دورهمی های کوچک خانوادگی بزرگ ترین سهم را در انتقال و شیوع کرونا دارد، افرادی که کرونا می گیرند بیشتر از مجالس جشن و عروسی است؛ پس شایسته تر آن است که در وهله اول خودمان حقوق فردی و جمعی را رعایت کنیم. برای نزدیکی قلب ها فعلا رعایت فاصله اجتماعی ضروری است.

در دورهمی های خانوادگی کرونا مهمان خطرناک و بی رحمی است؛ پس با پرهیز از دورهمی از این مهمان منحوس میزبانی نکنیم تا شادی و سلامتی در خانواده ها تداوم یابد.

یک شب هزار شب نمی شود؛ بیاییم با نزدیکی قلب ها به هم و دوری جسم ها، طولانی ترین شب سال را به سلامت به صبح برسانیم.

با دورهمی یلدا، شاهد افزایش آمار ابتلا به کرونا خواهیم بود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه با برگزاری دورهمی شب یلدا، شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا از دی ماه خواهیم بود، اظهار کرد:

حدود یک ماه است که آمار مراجعان روزانه و بستری‌های موجود در بیمارستان‌ها رو به کاهش است.

روزبه رجایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و بعد از ۲ الی سه ماه اعداد سه رقمی را تجربه می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت استان، شکننده است، اظهار کرد: نتیجه‌ محدودیت‌های اجتماعی، همراهی مردم و صنوف و بازاریان سبب کاهش آمار شد، اما با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، آمار می‌تواند روند افزایشی به خود بگیرد.

وی در خاتمه بر ضرورت اجتناب از دورهمی‌های خانوادگی، تاکید کرد.

اغلب خانواده‌ها برای گشت و گذار بیرون هستند

رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز با انتقاد از شلوغی بازارها و مراکز خرید به ویژه سنگفرش ولیعصر تبریز، گفت: متاسفانه  اغلب خانواده‌ها برای گشت و گذار بیرون می‌آیند و بچه‌های کوچک را هم بدون ماسک با خودشان می‌آورند.

سیمین خیاط‌زاده اظهار کرد: با گذشت چند ماه و به دنبال افزایش و کاهش‌های متناوب با همکاری و همیاری مردم در طی هفته های گذشته و تعطیلی‌ها، توانستیم وضعیت استان را از قرمز به نارنجی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ۶ شهرستان آذربایجان شرقی، زرد است، افزود: اگر پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم، وضعیت اکثر شهرهای استان تبدیل به وضعیت زرد می‌شود.

وی با اشاره به شلوغی خیابان‌ها پس از برطرف شدن برخی از محدودیت‌های کرونایی، گفت: با این وضعیتی که می‌بینیم احتمال دارد مردم شب یلدا را هم در بیرون و دورهمی‌های خانوادگی سپری کنند و برگردیم به همان وضعیت قبلی.

خیاط‌زاده در خاتمه متذکر شد: اگر دوست داریم چرخه‌ی اقتصادی ما بچرخد، باید د موارد غیر ضروری بیرون نیاییم.

وی در خاتمه متذکر شد: با نگاهی گذرا متوجه می‌شویم، بعضی از افراد ضمن تردد بدون ماسک، سیگار می‌کشند، فوت دود سیگار به صورت افراد هم می‌تواند خطرناک بوده و ویروس را منتشر کند.

  • منبع خبر : ایرنا