عشایر  ۳۵ درصد صنایع دستی آذربایجان شرقی را تولید می‌کنند
عشایر  ۳۵ درصد صنایع دستی آذربایجان شرقی را تولید می‌کنند

تبریز-پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: عشایر آذربایجان شرقی حدود 2 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند اما 20 درصد تولیدات مواد پروتئینی استان و 35 درصد تولید صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده اند.

سیدمحمدحسن آل‌هاشم در نشست کارشناسان و تشکل‌های عشایر با معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و کارشناسان این معاونت با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار خانوار عشایری در آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار کرد: از ۲.۴ میلیون هکتار از مراتع استان حدود یک میلیون هکتار یعنی ۴۶ درصد در اختیار عشایر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: عشایر آذربایجان شرقی حدود ۲ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند اما ۲۰ درصد تولیدات مواد پروتئینی استان و ۳۵ درصد تولید صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: طبق سرشماری که انجام گرفته است، مراتع استان به مراتع فقیر و ضعیف، خوب، متوسط و عالی تقسیم بندی می‌شوند که مراتع در اختیار عشایر از نوع بهترین و بکرترین مراتع است چرا که خودشان از مراتع به عنوان سرمایه ملی و سرمایه ای که از آن استفاده می‌کنند حفظ و نگهداری می‌کنند و از تخریب و آتش سوزی مصون نگه می‌دارند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی بیان کرد: عشایر آذربایجان شرقی از دو ایل تشکیل یافته است شامل ایل ارسباران (قره داغ) و ایل ائل سون (شاهسون) که همه ایل ارسباران در استان ما قرار دارند اما بخشی از ایل ائل سون در استان اردبیل هستند.

آل هاشم با بیان اینکه قطب عشایر استان منطقه ارسباران است گفت: ۶۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، میانه و ورزقان هستند که در خداآفرین بیشتر قشلاق و در کلیبر بیشتر ییلاق انجام می گیرد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی ادامه داد: عشایر مردمانی غیرتمند، خستگی ناپذیر و تولید کننده هست که نقش موثر در صیانت از مرزو بوم کشور داشته اند. این نقش در انقلاب و جنگ با تقدیم شهدا بوده است و بعد از انقلاب نیز عشایر با همراهی با نظام جمهوری اسلامی و اخیرا هم با محکوم کردن اغتشاشات گام های اساسی در حفظ نظام برداشته اند.

آل هاشم گفت: حدود ۷۰ درصد کارهای ما در امور عشایر، کارهای عمرانی است که شامل راه‌ها، آب، ابنیه ها، طرح های مطالعاتی، بازسازی و نزدیک رسانی چشمه ها، احداث آبشخورها و امثال اینها می‌شود که توفیق خدمت داریم.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دامداری نقش اصلی در درآمد و معیشت عشایر دارد افزود: حدود ۱.۵ میلیون واحد دامی برابر سرشماری در حوزه عشایر است که از این تعداد ۷۵۰ هزار شامل دام های سبک و بقیه نیز دام سنگین، تک سمی ها و سایر چهارپایان است.

آل هاشم ادامه داد: عشایر در کنار دامداری به مرغداری، پرورش طیور، پرورش ماهی و زنبور عسل می پردازند.

وی بیان کرد: ۸ شرکت تعاونی عشایر به این قشر زحمت‌کش خدمت‌رسانی می‌کنند و اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی نیز ارتباط صمیمی با عشایر استان دارد.