قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال‌غرب ایران در گرداب بلاتکلیفی
قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال‌غرب ایران در گرداب بلاتکلیفی

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-ماشین‌سازی تبریز به عنوان قدیمی‌ترین تیم فوتبال شمال‌غرب ایران که همواره با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده، این بار و با کناره‌گیری محمدرضا زنوزی از مالکیت آن، وارد گرداب خودساخته بلاتکلیفی و انحلال شده است.

نامه محمدرضا زنوزی به هیات فوتبال آذربایجان شرقی مبنی بر آمادگی وی برای واگذاری مالکیت تیم فوتبال ماشین سازی، از مهم ترین اخبار ورزشی آغاز سالجاری بود که واکنش های زیادی هم از سوی پیشکسوتان و هواداران و هم از سوی هیات فوتبال استان به دنبال داشت.

ظاهرا زنوزی این بار در تصمیم خود مصمم بوده و حتی حامد نجفی، مدیرعامل کنونی باشگاه ماشین سازی را به عنوان نماینده خود برای انجام امور نقل و انتقال معرفی کرده است، اما هیات فوتبال استان در نامه ای به زنوزی از وی درخواست کرده تا پایان فصل و با در نظر گرفتن حضور ماشین سازان در کوران مسابقات، به حمایت از این تیم ادامه دهد و در این مدت امور مربوط به نقل و انتقال با رعایت قوانین و آیین نامه ها صورت گیرد.

البته این برای اولین بار نیست که تیم ماشین سازی تنها می ماند و دست رد به سینه این تیم زده می شود؛ نگاهی به تاریخ و سابقه این تیم نشان می دهد که ماشین سازی در سال های افول کارخانه و جدایی تیم از آن همواره مظلوم بوده و حتی در روزهای اوج نیز هیچ فرد و یا نهادی حاضر به حمایت این تیم ریشه دار تبریزی نبوده است.

در سال ۱۳۸۷ نیز مجید خدابخش مدیرعامل وقت گروه صنعتی ماشین سازی تبریز، حمایت از این تیم را به حالت تعلیق درآورد و این تیم در آستانه انحلال قرار گرفت که در نهایت با ورود اداره کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی، از فروپاشی این تیم جلوگیری شد و سبزقباهای تبریزی به حیات ورزشی خود ادامه دادند.

از زمان تاسیس تیم فوتبال ماشین سازی در سال ۱۳۴۷، اتفاقات بسیاری در این تیم رقم خورده و این تیم به عنوان جدی ترین رقیب تراکتور در رقابت های مختلف، فراز و نشیب های زیادی داشته است که همه این موانع و مشکلات را به پشتوانه سابقه ای که در ورزش و فوتبال تبریز و شمال غرب داشته و با حمایت علاقه مندان به این تیم و فوتبال آذربایجان، پشت سر گذاشته است.

زمانی که ماشین سازی تحت مالکیت محمدرضا زنوزی قرار گرفت، امیدها برای کاهش مشکلات این تیم در دل هواداران زنده شد، اما طول عمر این امیدواری ها بسیار کوتاه بود و رفت و آمدهای زیاد در این تیم و تغییرات گسترده در کادر فنی و بازیکنان و بکارگیری کادر فنی و بازیکنانی که در سطح ماشین سازی نبودند، این تیم را در دو فصل اخیر به یکی از گزینه های سقوط تبدیل کرد و صدای هواداران را درآورد.

زنوزی برای آنکه از مسوولیت این تیم شانه خالی کند، شهریور ماه سال گذشته مالکیت آن را به محمد پوررضایی، تاجر و سرمایه دار تبریزق، واگذار کرد که بعدها اثری از مسوولیت و مالکیت این شخص در تیم دیده نشد؛ در واقع این واگذاری مالکیت بر روی کاغذ بود و ارزش دیگری نداشت تا اینکه در سومین روز سال جدید، زنوزی در نامه ای به هیات فوتبال آذربایجان شرقی و با بهانه قرار دادن اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور، آمادگی خود را برای واگذاری مالکیت این تیم بدون هرگونه چشم داشتی اعلام کرد.

پس از نامه زنوزی به رییس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی، بلافاصله درخواست هایی از خارج از استان و از اصفهان، تهران و البرز برای قبول مالکیت این تیم به هیات فوتبال ارسال شد، اما تاکنون هیچ نهاد و یا فردی از داخل استان پیشنهاد و یا اعلام آمادگی نکرده است.

هیچ درخواستی مبنی برتغییر نام ماشین‌سازی و خروج امتیاز از استان را نمی‌پذیریم

در همین حال رییس هیات فوتبال آذربایجان‌شرقی در پاسخ به درخواست های واصله برای انتقال مالکیت تیم لیگ برتری ماشین سازی تبریز اعلام کرد که ماشین‌سازی قدیمی‌ترین تیم فوتبال استان بوده و هیچ درخواستی مبنی برتغییر نام و خروج از استان را قبول نخواهیم کرد.

جواد ششگلانی افزود: بعد از نامه زنوزی به هیات فوتبال استان مبنی بر واگذاری مالکیت این تیم، سه درخواست از استان‌های اصفهان، تهران و البرز برای گرفتن امتیاز تیم به ما داده شده است که همه آنها از سوی هیات فوتبال استان رد شده است.

وی گفت: به طور صریح اعلام می کنم که ماشین‌سازی تبریز شناسنامه فوتبال تبریز است و نه نامش قابل تغییر است و نه اجازه خروج امتیاز آن از استان را می‌دهیم و هر مجموعه و فردی که خواستار امتیاز تیم ماشین‌سازی است، باید این تیم را در آذربایجان‌شرقی و به‌نام ماشین‌سازی مدیریت کند.

ششگلانی بیان کرد: هیات فوتبال استان در حوزه وظایفش آماده همکاری حداکثری با هر مجموعه خواهان ماشین‌سازی است، اما علاوه بر اینکه باید توانایی آن فرد و مجموعه برای هیات فوتبال ثابت شود، ۲ شرط داریم که نام ماشین‌سازی تغییرناپدیر بوده و این تیم از استان آذربایجان‌شرقی خارج نخواهد شد.

وی گفت: این بار اولی نیست که ماشین‌سازی با چنین مشکلی مواجه می‌شود، اما این تیم مردمی ریشه در فوتبال تبریز داشته و قطعا از این بحران هم گذر خواهد کرد.

سخنان ششگلانی از این نظر که نام ماشین سازی تغییر نمی کند و امتیاز آن در تبریز می ماند، امیدوار کننده می باشد، اما سوال این است که اگر فرد و یا نهادی پیدا نشود که تیم را در داخل استان نگه دارد، آن موقع تکلیف ماشین سازی چیست؟ از این رو بهتر است مشکل این تیم ریشه دار به طور ریشه ای و برای یک بار حل شود.

گزینه های مختلفی برای مالکیت این تیم محتمل است که از آن جمله می توان به قبول مسوولیت از سوی خود کارخانه ماشین سازی، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع بزرگ و اداره  کلورزش و جوانان آذربایجان شرقیو هواداران اشاره کرد که از بین آنها، گزینه هواداران به طور کلی و صاحبان سرمایه و صنایع در استان در شرایط فعلی اقتصادی مردود است اما ۲ گزینه دیگر که در سایر تیم های لیگ برتری به فراوان دیده می شود ،می تواند مسکلات این تیم را برطرف کرده و آن از این بحران خود ساخته رها کند.

تکلیف ماشین سازی  مشخص می شود

از سوی دیگر در بحبوحه زمزمه ها در خصوص آینده مبهم تیم فوتبال ماشین سازی، حامد نجفی، مدیرعامل باشگاه ماشین سازی تبریز که تام الاختیار انجام امور واگذاری مالکیت این تیم نیز است، در گفت و گویی اعلام کرده که تکلیف تیم فوتبال ماشین سازی به زودی مشخص خواهد شد.

حامد نجفی جزییات زیادی در باره این موضوع را فاش نکرده و اینکه تکلیف این تیم چگونه مشخص می شود را اعلام نکرده است، اما آنچه از شواهد بر می آید، این است که در این جلسه روند واگذاری مشخص می شود و این تیم همچنان در بلاتکلیفی خواهد بود.

خبرها از مجموعه و گروه صنعتی ماشین سازی حاکیست که این مجموعه سال گذشته آماده قبول مالکیت تیم بوده که بنا به دلایلی این امر صورت نگرفته و منتفی شده است.

البته مسوولان این گروه صنعتی تماس هایی با دبیر هیات فوتبال استان برقرار کرده اند و بار دیگر آمادگی خود را برای قبول مالکیت مشروط این تیم اعلام کرده اند.

اصلی ترین شرط این گروه صنعتی، قبول مالکیت بدون یک ریال بدهی است که در صورت پرداخت بدهی ها از سوی زنوزی، کارخانه ماشین سازی خواهان قبول مسوولیت در قبال این تیم ریشه دار است.

در همین حال خواسته بسیاری از هواداران ماشین سازی از هیات فوتبال استان به عنوان متولی در امور نقل و انتقال تیم ها، این است که در انتقال مالکیت تیم، تمامی شرایط را بررسی کند و تیم را به فرد و یا نهادی واگذار کند که علاوه بر سرمایه، برنامه هم داشته باشد و اگر قرار است انتقالی صورت بگیرد به نفع فوتبال تبریز و ماشین سازی باشد.

هر چند دیشب اطلاعیه ای به نقل از هیات فوتبال آذربایجان شرقی در فضای مجازی منتشر شد که در آن گفته می شد محمدرضا زنوزی، مالک فعلی ماشین سازی به دنبال تماس تلفنی استاندار آذربایجان شرقی با وی، حاضر شده است مالکیت تیم را تا پایان فصل جاری لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور نگهدارد، اما حتی اگر چنین اتفاقی جامه عمل بپوشد، ماشین سازان باز از چنبره مشکلات رنگارنگ که منجر به تضعیف روزافزون آن می شود، رهایی نخواهند یافت.

تیم فوتبال ماشین سازی تبریز در حال حاضر با ۹ امتیاز از ۱۸ بازی در رده شانزدهم و انتهایی جدول رقابت های لیگ برتر قرار گرفته و طبق برنامه اعلامی از سوی سازمان لیگ، دوشنبه ۱۶ فروردین ماه جاری در سیرجان به مصاف گل گهر این شهر می روند.

  • منبع خبر : ایرنا