مردم با عضویت رایگان در ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی به جمعیت کتابخوانی بپیوندند
مردم با عضویت رایگان در ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی به جمعیت کتابخوانی بپیوندند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی از عموم مردم خواست با عضویت رایگان در ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی به جمعیت کتابخوانی بپیوندند.

اسد بابایی در جمع خبرنگاران به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی، با بیان اینکه سرانه عضو از شاخص های فعال کتابخوانی است، گفت: از ۲۵ تیر تا ۲۱ آبان سرانه عضو از ۷۸ هزار و ۲۳۰ نفر به ۹۹ هزار و ۱۷۰ نفر رسید که رشد ۲۷ درصدی داشته است.

وی همچنین از رشد ۲۴درصدی شاخص امانت از ۲۵ تیر تا ۲۵ مهر خبر داد و افزود: افرادی که به هر نحوی از زمان امانت کتاب گرفته شده گذشته است می توانند بدون جریمه در این هفته کتاب را تحویل کتابخانه ها دهند.

بابایی در ادامه به اجرای طرح «نذر کتاب» در سطح استان اشاره و بیان کرد: تاکنون طی این طرح ۲۰ هزار و ۳۷ جلد کتاب به کتابخانه های استان اهدا شده است که دو و نیم برابر نسبت به کتاب اهدایی سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

وی افتتاح کتابخانه و تجهیز برخی از کتابخانه ها را در این هفته از برنامه های مهم هفته کتاب و کتابخوانی برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه خیرسازی در مارالان با زیر بنایی به متراژ ۸۰۰ متر مربع در این هفته افتتاح و کتابخانه شهید فهمیده در بخش یامچی مرند نیز با مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بهسازی می شود.

بابایی از افزایش تعداد کتابخانه های سیار در سطح آذربایجان شرقی نیز خبر داد و ادامه داد: دو کتابخانه سیار در تبریز و یک کتابخانه سیار در جلفا وجود دارد که در این هفته یک کتابخانه سیار نیز در شبستر تجهیز و راه اندازی می شود و با تعاملاتی که با فرمانداران شهرستان ها صورت گرفته درصدد افزایش این تعداد کتابخانه سیار در شهرستان ها هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی بااشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در زندگی و جامعه، اجرای برنامه های مهم فرهنگی در کتابخانه های عمومی را از مهم ترین راه ترغیب مردم به کتابخوانی عنوان کرد.

بابایی به اجرای طرح «الو کتاب» نیز اشاره و اظهارداشت:علاقه مندان به کتاب با تماس و انتخاب کتاب مورد نظر می توانند با پرداخت فقط ۱۰ هزار تومان کتاب را از طریق پیک دریافت کنند.

وی از اعلام آمادگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان برای اهدای کتاب به پیشخوان ها در سطح آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در صورت مجوز پیشخوان ها از طریق شهرداری می توانیم کتاب در اختیار این پیشخوان ها برای استفاده شهروندان قرار دهیم.

بابایی همچنین از شهرداری ها خواست تا نیم درصد درآمد خود را که طبق قانون باید به کتابخانه ها تخصیص دهند، وصول کنند تا از این راه بتوان کتاب خریداری و کتابخانه ها را تجهیز کرد.

وی در پایان همچنین تعداد عضویت بانوان را بیشتر از مردان اعلام و بیان کرد: ۵۵ هزار و ۹۵۹ نفر زن عضو کتابخانه های استان هستند در حالی که تعداد عضویت مردان ۴۳ هزار و ۴۱۱ نفر است.