میزان ریزش کمباین‌ها در مزارع گندم آذربایجان‌شرقی رو به کاهش است
میزان ریزش کمباین‌ها در مزارع گندم آذربایجان‌شرقی رو به کاهش است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان ضایعات برداشت و ریزش کمباین‌ها در مزارع گندم استان در چهار سال اخیر از ۷.۶ درصد به ۴.۳۲ درصد رسیده و رو به کاهش است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی، علی رخ افروز در  جلسه ستاد برداشت غلات استان با تاکید بر اینکه مسئولان مکانیزاسیون شهرستانها در تنظیم کمباین های برداشت گندم دقت کنند تا ریزش گندم به حداقل برسد، افزود: کمباین‌داران ملزم به دریافت برچسب ‌معاینه فنی هستند و تامین سوخت کلیه کمباین های فعال در برداشت غلات از مزارع کشاورزی استان منوط به معاینه فنی می باشد.

وی با تاکید بر اینکه کمباین ها در هنگام برداشت باید کالیبره شوند، اظهار کرد: عمل کالیبره کردن کمباین ها قبل از ورود به مزرعه توسط کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی انجام می شود، ضمن اینکه در هنگام برداشت نیز بر عملکرد کمباین و میزان ریزش نظارت می شود و در صورت بالا بودن ریزش از حد استاندارد از استفاده از آن جلوگیری می شود.

رخ افروز با بیان اینکه با اجرای معاینه فنی کمباین از ریزش بخش قابل توجهی از محصول در زمان برداشت جلوگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: بهره برداران از کمباین‌هایی که دارای گواهی معاینه فنی هستند برای برداشت محصول استفاده کنند چراکه توجه به نکات فنی در مرحله کاشت، داشت و برداشت و پس از برداشت می‌تواند در افزایش عملکرد محصول، کاهش ضایعات و رضایتمندی کشاورزان موثر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کمباین های کشور به طور متوسط دارای ۴.۸۲ درصد ریزش هستند، گفت: طبق برنامه جهاد کشاورزی استان هر سال یک درصد از میزان ریزش کمباین ها کاسته می شود به طوری که ریزش از ۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۴.۳۲ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان و گندمکاران می توانند در صورت ریزش بالاتر از استاندارد کمباین ها در موقع برداشت محصول، ضمن جلوگیری از ادامه کار کمباین، موارد را به مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها گزارش نمایند.

رخ افروز با تاکید بر ضرورت کاهش میزان ضایعات و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی گفت: در جهت ارتقای هر چه بیشتر میزان بهره وری تولید محصولات زراعی، آموزش کارشناسان معاینه فنی کمباین ها، افزایش تعداد کارشناسان معاینه فنی جهت بازدید حین برداشت، آموزش کشاورزان و کمباین دارها ، الزام گواهی ضدعفونی کمباین های مهاجر و نیز پیگیری تشکیل اتحادیه کمباین داران استان در دستور کار این معاونت قرار دارد.