نقاط فرهنگی مشترک بین ایران و ژاپن با ابزار هنر به نمایش گذاشته شود
نقاط فرهنگی مشترک بین ایران و ژاپن با ابزار هنر به نمایش گذاشته شود

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- استاد برجسته هنر و معماری دانشگاه علوم ژاپن گفت: نقاط فرهنگی مشترک بین کشورهای ایران و ژاپن را باید با ابزار هنر و از طریق هنرمندان به نمایش گذاشت.

پروفسور ریچی میاکه در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت ارتباط میان ۲ کشور افزود: بر اساس مشاهده‌های فردی ام از سال ۱۹۷۰ تغییرات کاملا مشهود بوده و ارتباطات میان ۲ کشور از سطح مطلوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکسری اسناد از قرن ۶ و ۷ مبنی بر ارتباط متقابل ۲ کشور وجود دارد و ایرانی‌های زیادی به ژاپن رفت و آمد داشته و اثرگذار بوده‌اند، اظهار داشت: یکی از مسائلی که از ایران به ژاپن منتقل شده موسیقی و ابزارآلات موسیقی است که به شدت محافظت می‌شوند.

استاد برجسته هنر و معماری دانشگاه علوم ژاپن با اشاره به جایگاه برخی شخصیت های ایرانی در ادبیات ژاپن، گفت: در ادبیات ژاپنی از ایرانیان بسیاری در کتاب ها سخن به میان آمده است.

میاکه، برگزاری نمایشگاه های هنری و همایش های مشترک بین ۲ کشور را مهم ارزیابی کرد، ادامه داد: ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی تبریز و اماکن فرهنگی این شهر فرصت مناسبی برای گسترش ارتباطات فرهنگی و هنری میان ۲ کشور است.

وی یادآوری کرد: با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی، شروع ارتباطات فرهنگی میان ۲ کشور از شهر تبریز بسیار مهم و موثر خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به نقاط اشتراک کشورهای ایران و ژاپن، گفت: از جمله این نقاط اشتراک تعلق هر ۲ کشور به دنیای شرق بوده و هر ۲ در مسیر جاده ابریشم قرار دارند و این امر می‌تواند در تقویت و گسترش ارتباطات موثر باشد.

سیدقاسم ناظمی، افزود: در دوره‌های مختلف تاریخ، جاده ابریشم تنها یک مسیر اقتصادی نبوده بلکه از این مسیر ارتباطات فرهنگی بیشماری اتفاق افتاده و با اندک تاملی، حضور نقاشی ژاپن و تاثیرات فلسفه ژاپنی و یا نوع رفتار و ارتباطات بین انسانها در این جغرافیا را می‌توان مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: ما می‌خواهیم از برخی ظرفیت‌های فرهنگی،‌ علمی و اجتماعی کشورهایی که در آسیا قرار دارند و به فرهنگ شرق متعلق هستند، بهره‌ بگیریم و در این راستا ارتباطات فرهنگی ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: فلسفه شرق و فرهنگ شرقی تفاوت‌های اساسی با فرهنگ غربی دارد و این در تمام ابعاد زندگی ما خود را نمایان می‌سازد و وقتی ما می‌خواهیم مداخله کنیم و ارزشهای این فرهنگ و باورهای آن را جابجا کنیم این اکوسیستم مختل می‌شود.

ناظمی، با اشاره به جایگاه و پیشینه غنی تبریز در حوزه‌های مختلف، ادامه داد: تبریز هم به جهت تاریخی و قدمت و هم به جهت اینکه همواره در برهه‌های مختلف نقش مهمی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست ایران داشته، از جایگاه مهمی برخوردار است و برخی از جامعه‌شناسان بر این عقیده و باورند که تحولات دوره مدرن ایران مدیون اندیشمندن این شهر فرهنگی و تاریخی است.

وی اظهار امیدواری کرد تا ارتباطات فرهنگی بین اهالی فرهنگ و هنر و دانشگاهیان ایران و ژاپن گسترش یابد.

در این نشست تصمیماتی مبنی بر برگزاری نشست مشترک با هنرمندان و اصحاب فرهنگ استان با این استاد برجسته ژاپنی برای ارائه طرحها و ایده‌های مناسب برای برگزاری نمایشگاه های هنری و فرهنگی و سمینارهای مختلف اتخاذ و بر گسترش ارتباطات فرهنگی میان ۲ کشور تاکید شد.