همدلی در شرایط کرونا فرصتی برای تقویت اعتماد اجتماعی است
همدلی در شرایط کرونا فرصتی برای تقویت اعتماد اجتماعی است

تبریز- بامدادفردا-استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بحران کرونا در کنار مشکلاتی که برای مردم ما به وجود آورده، صحنه‌های زیبایی از مودت، وفاق و همدلی را نیز در جامعه ایجاد کرده است که باید از این فرصت برای تقویت اعتماد اجتماعی استفاده کنیم.

محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با قدردانی از مدافعان سلامت و تمام دست‌اندرکاران مبارزه با بیماری کرونا، گفت: از همراهی مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی در مراسم شب‌های قدر تشکر کرد.

وی با اشاره به رزمایش کمک مومنانه برای کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌دیده از کرونا، گفت: این رزمایش، اوج حرکت مبارزه با کرونا بود که به ابتکار رهبری در سراسر کشور برگزار شد و استان آذربایجان شرقی هم جزو استان‌های پیشرو در اجرای آن بود.

پورمحمدی افزود: با همراهی و مشارکت مردم و هدایت نماینده ولی فقیه در استان، نهضتی از کمک‌رسانی به راه افتاد که تداعی‌گر روحیه ایثار و مقاومت سال‌های دفاع مقدس بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه لازمه موفقیت در امر مبارزه با کرونا، تبدیل کردن آن به یک مسأله اجتماعی است، افزود: خوشبختانه در استان ما این اتفاق افتاده و موفقیت‌های به‌دست‌آمده نیز در سایه جلب مشارکت اجتماعی بوده است و تداوم این موفقیت نیازمند توجه به توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است.

وی با پیشنهاد این موضوع که مسأله اعتماد اجتماعی، محور برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۹ باشد، گفت: بحران کرونا در کنار مشکلاتی که به همراه داشته، صحنه‌های زیبایی از وحدت و همدلی را در جامعه رقم زده است که همین امر می‌تواند فرصتی برای تقویت اعتماد اجتماعی باشد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمجید رئیس جمهوری از خدمات مردم تبریز در امر جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر، اظهار داشت: سخنان ایشان گویا به مذاق برخی از دوستان پایتخت‌نشین خوش نیامد و واکنش‌هایی را شاهد بودیم که به نظر می‌رسد لازم است برخی از افتخارات تبریز و آذربایجان مجدداً یادآوری شود.

وی با بیان اینکه باید داشته‌های خودمان را معرفی کنیم، افزود: آذربایجان، خاستگاه تشیع، آغازگر انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی و سرمنشأ ایران مدرن است؛ بسیاری از تحولات نوگرایانه از تبریز و آذربایجان شروع شده؛ ۷۰۰ سال قبل در این شهر دانشگاه تأسیس شده و این شهر، نقطه عطف تاریخ ایران در مقاطع مختلف است.

پورمحمدی اضافه کرد: واقعیت‌ها را باید بگوییم و اگر به بهانه اینکه ممکن است عده‌ای سوءاستفاده کنند، دستاوردهای خود را بازگو نکنیم ناسپاسی کرده‌ایم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه البته بیان این افتخارات به معنی نادیده گرفتن مشکلات نیست، افزود: متأسفانه ۱۰ درصد از جمعیت استان حاشیه‌نشین هستند و فراوانی برخی از جرایم مانند مشاجره، خشونت‌های کلامی و رفتاری و کودک‌همسری در استان بالاست و شاهد برخی از آسیب‌های نوظهور هستیم که باید برای حل تمامی این مسائل تدبیر شود.

وی افزود: در حوزه اعتیاد و مواد مخدر، با وجود اینکه کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته و آذربایجان شرقی با نرخ ۱.۲ درصد جزو پاک‌ترین استان‌های کشور است، اما باز هم باید توجه بیشتری انجام شود.

پورمحمدی همچنین با اشاره به صدور مجوز فعالیت به بیش از ۶۵۰ سازمان مردم‌نهاد در استان، گفت: این سازمان‌ها در امر کمک‌رسانی به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از بحران کرونا بسیار خوب عمل کردند و باید از ظرفیت آنها در تمامی حوزه‌ها استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این جلسه با قدردانی از مدافعان سلامت و جامعه پزشکی و پرستاری و همه دستگاه‌های مسئول در امر مبارزه با بیماری کرونا، گفت: یکی از مسائل مهم در بحث کرونا، واکنش مناسب به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی این بحران است که باید در شورای فرهنگ عمومی مورد بحث قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم افزود: روحیه همدلی و صمیمیت به وجود آمده در سراسر استان برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری در رزمایش کمک مومنانه و پشتیبانی از مدافعان سلامت، مثال‌زدنی است و باید به این ملت تبریک بگوییم که حماسه‌ای بزرگ آفریدند.

وی همچنین برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس و نماز عید سعید فطر در استان را منوط به نظر ستاد مقابله با کرونا و تصمیم شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه دانست.

نماینده ولی فقیه در استان با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به فعالان این عرصه در استان، گفت: روابط عمومی، ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی است و جایگاه و نقش روابط عمومی در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی باید بازخوانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان و اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای در این خصوص ارائه کرد و تعدادی از اعضا نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی بحران کرونا پرداختند.