کرونا را با تلاش کادر درمان و واکسیناسیون مهار کردیم
کرونا را با تلاش کادر درمان و واکسیناسیون مهار کردیم

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:در یک سال گذشته با تلاش شبانه‌روزی کادر درمان و انجام واکسیناسیون گسترده موفق به مهار کرونا شدیم که در این میان همکاری رسانه‌ها و همراهی مردم بسیار مؤثر بوده به گونه‌ای که امروز تنها ۶۲ مریض کرونایی در استان داریم در حالی که در ایامی این تعداد بالای هزار نفر بود و هفته‌هاست که فوت کرونایی نداشته‌ایم و آمار بستری در بخش ویژه نیز ۲۱ نفر و بیمار متصل به دستگاه تنها ۱۰ نفر است و امیدواریم با تداوم این روند به طور کامل بر این بیماری فائق آییم.

دکتر بهمن نقی پور روز یکشنبه، ۲۹ آبان ماه در نشست خبری اظهار کرد: اکنون تعداد ۲۱ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و تنها ۱۰ بیمار متصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی با اشاره به تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه سلامت روان جامعه طی روزهای گذشته، گفت: ایجاد مراکز مشاروه، برگزاری دوره‌های آموزشی، فعالیت دبیرخانه سلامت روان و تدوین طرح جامع برای فعالیت‌های ادارات در حوزه سلامت روان از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

وی در خصوص برگزاری مناظرات دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز ادامه داد: این دانشگاه از جمله محل‌هایی با بیشترین مجوز برگزاری تجمع قانونی و گفتگو در کل دانشگاه‌های کشور است. بدون اغراق، ما بیشترین همراهی و محفل صحبت برای دانشجویان را داریم.

نقی پور در خصوص تعداد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه طی روزهای گذشته، گفت: حتی یک دانشجوی دانشگاه به خاطر مشکلات داخل دانشگاه بازداشت نشده است اما سه دانشجو در خارج از دانشگاه بازداشت شده بودند که پس از پیگیری‌ها آزاد شده‌اند. وضعیت هر دانشجوی دیگر دانشگاه علوم پزشکی تبریز را که بازداشت شود، پیگیری می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص مصرف بالای داروهای آنتی بیوتیک، گفت: یکی از مشکلات امروز ما مصرف بی‌مورد و بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است که خطراتی چون مقاومت میکروبی، جواب ندادن دارو و … را منجر می‌شود.

وی در خصوص مشکلات تامین دارو طی روزهای اخیر نیز اظهار کرد: طرح دارویار اجرا شده در سطح کشور یک طرح بسیار ارزشمند است که کمک می‌کند تا خدمات دارو رسانی افزایش یابد اما مشکلاتی که روزهای گذشته در تامین دارو ایجاد شد به خاطر یکسری کمبود داروی سراسری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت و کاهش کمبود دارو طی روزهای گذشته، گفت: قیمت داروها با نسخه افزایش نیافته و یکی از اهداف طرح دارویار نیز این بود تا همه با سیستم نسخه‌ای به داروخانه مراجعه کنند.

وی ادامه داد: نسبت به ماه قبل برخی کمبودهای دارو در کشور کاهش یافته ولی در حوزه داروهای خاص یکسری کمبودهای کشوری داریم.سهمیه دارویی استان نیز به دلیل فعایت شرکت‌های دارویی در استان و مراجعه بیماران سایر مناطق کشور به استان، بالاتر از متوسط کشور است.

وی در خصوص بیمارستان مردانی آذر نیز گفت: این بیمارستان یکی از افتخارات استان است و بیش از ۱۰۰ الی ۱۲۰ تخت بیشتر از بیمارستان کودکان قبلی برای بخش کودکان دارد. بخش‌های جدید نیز در این بیمارستان در حال راه اندازی بوده و کودکان در این بیمارستان به بهترین شکل ممکن و با بهترین دستگاه‌ها تحت درمان قرار دارند.

نقی پور افزود: پیگیر خرید دستگاه دیالیز و راه اندازی بخش پیوند مغز و استخوان در این بیمارستان هستیم.

وی در ادامه با بیان این‌که فرسودگی دستگاه‌های پزشکی یکی از مشکلات دانشگاه‌ علوم پزشکی تبریز است، گفت: افزایش چندین برابری قیمت‌های تجهیزات پزشکی باعث شده تا جایگزینی دستگاه‌های جدید به سختی انجام بگیرد اما پیگیر هستیم تا این موضوع عملی شود.

وی با اشاره به فعالیت هفتگی گروه‌های جهادی پزشکی در استان، افزود: بحث محرومیت زدایی و عدالت سلامت در سطح استان طی یک سال گذشته سرعت گرفته و از وضعیت و مشکلات مناطق مختلف استان بازدید کرده و سعی می‌کنیم تا مشکلات مناطق محروم را حل می‌کنیم.