گرانی گوشت موجب کاهش پوست مورد نیاز صنعت چرم است
گرانی گوشت موجب کاهش پوست مورد نیاز صنعت چرم است

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا- مدیرعامل شهرک چرمشهر تبریز اعلام کرد: گرانی گوشت باعث کاهش کشتار دام در کشور شده و همین موضوع مشکلات جدی در تأمین مواد خام همچون پوست مورد نیاز واحدهای چرم سازی ایجاد کرده است.

مهدی امینی روز سه شنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: سازمان دامپزشکی کشور واردات پوست گاو را ممنوع کرده بود، در نتیجه به علت پایین بودن میزان تولید داخلی این بخش با کمبود مواجه شد.

وی اضافه کرد: حالا هم واردات داریم، اما طبق قانون تنها واحدهای حقوقی قادر به وارادت هستند، در حالی که بیش از ۹۵ درصد واحدهای تولید چرم حقیقی است و این یعنی جفا در حق آنها، چون مجبور هستند با واسطه خرید کنند.

مدیر عامل شهرک چرمشهر تبریز درباره وضعیت شهرک نیز گفت: مکان یابی و احداث کارخانه‌ها از سال ۱۳۶۲ آغاز شد؛ در سال ۱۳۸۵ با پشتکار فعالان چرمشهر، این شهرک به عنوان نخستین شهرک صنعتی تخصصی با گرفتن پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن استان به ثبت رسید.

امینی ادامه داد: عمده تولید چرم کشور در سه شهر تبریز، تهران و مشهد انجام می‌گیرد که از این بین تبریز به عنوان تولیدکننده چرم سنگین (رویه گاوی، سراجی، رومبلی)، تهران چرم سبک و سنگین (گوسفندی، گاوی، آستری) و مشهد چرم سبک (بزی، گوسفندی، آستری کفش) شناخته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۶۰ واحد تولیدی در شهرک مستقر هستند، اما ۲۲۰ واحد فعال است که برای ۴ هزار نفر شغل ایجاد کرده اند.

وی افزود: نزدیکی به خطوط ارتباطی نظیر فرودگاه بین المللی و راه آهن تبریز و نیز گمرک استان و مجاورت با منطقه ویژه اقتصادی سهلان، اهمیت شهرک صنعتی چرمشهر را به عنوان نخستین شهرک تخصصی چرم در کشور دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۸۵ درصد چرم تولیدی کشور یعنی چیزی حدود ۵۵ تا میلیون فوت مربع از تبریز است؛ ۹۰ درصد از صادرات نیز سهم تبریز است و ترکیه، کشورهای آسیای میانه، روسیه، چین و جنوب شرق آسیا مقصد صادرات چرم تبریز است.