۶۷۲ واحد فرهنگی و هنری در آذربایجان شرقی متقاضی تسهیلات کرونا هستند
۶۷۲ واحد فرهنگی و هنری در آذربایجان شرقی متقاضی تسهیلات کرونا هستند

تبریز- پایگاه خبری بامدادفردا-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: تا کنون ۶۷۲ واحد کارگاهی فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشتغال یکهزار و ۲۲۲ نفر به منظور استفاده از تسهیلات کرونا در سامانه کارا ثبت شده است .

محمد محمدپور در گفت و گویی با اشاره به برخی آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرد: این واحدها متقاضی ۲۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان تسهیلات هستند.

وی گفت: پس از شیوع ویروس کرونا متاسفانه تمام بخش‌ها در جامعه دچار آسیب شدند که در این میان آسیب حوزه‌ فرهنگ و هنر بسیار جدی بود و کسب و کارهای فرهنگی و هنری متضرر شدند و به دلیل اهمیت داشتن این موضوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت خسارات این حوزه را در قالب تسهیلاتی پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در راستای جبران خسارت‌های وارده، در چند مرحله  بخشی از این خسارت‌ها را جمع بندی کرده و به وزارت متبوع ارسال کرده است، به تسهیلاتی که برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده  است اشاره کرد و گفت:‌ در این راستا سامانه کارا برای ثبت‌نام شاغلان و بنگاه‌های فاقد بیمه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای پیش‌بینی شده و مراکز و کسب و کارهای فرهنگی و هنری که بر اثر شیوع کرونا دچار آسیب شده‌اند می‌توانند به این سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.

محمدپور گفت: این تسهیلات در سه سقف شامل تسهیلات ۱۶۰ میلیون ریالی ویژه کارفرمایان دارای کد کارگاهی به ازای هر نفر تحت اشتغال در بنگاه تحت پوشش ، تسهیلات ۸۰ میلیون ریالی کارفرمایان خویش‌فرما و تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی فعالان فرهنگی و هنری آزاد فاقد بیمه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرحله اول ثبت نام هنرمندان و کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا با کد بیمه کارگاهی اطلاع رسانی و انجام شد، خاطرنشان کرد: تلاش حداکثری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای استفاده اصناف فرهنگ و هنر  این استان از تسهیلات یاد شده است تا همه بتوانند از این امکان ایجاد شده بهره‌مند شوند.

محمدپور خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند و مشمول این تسهیلات نمی‌شدند که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مقرر شد صاحبان و شاغلان کسب‌ و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که کد بیمه و کد کارگاهی ندارند نیز از سوی دولت حمایت شوند.

محمدپور افزود: اجرای موسیقی و تئاتر که در استان به شکل گسترده برگزار می‌شد، اکنون دچار مشکل شده است و حتی تعدادی از هنرمندانی که فقط از طریق کارهای هنری چون اجرای موسیقی و تئاتر امرار معاش می‌کردند، در بحران به سر می‌برند.

وی ادامه داد: همه بخش‌های فرهنگی آذربایجان شرقی از جمله چاپ، نشر، حوزه موسیقی، هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها، موسسه های فرهنگی و قرآنی و هنرستان‌ها با این مشکل دست به گریبانند و درآمدهایشان از این راه قطع شده است و در کنار آن، هزینه‌های اجاره و تعهدات نسبت به طرف‌های قرارداد نیز وجود دارد که در نهایت آسیب‌های زیادی را به بدنه فرهنگ استان وارد کرده است.

وی اعلام کرد: ارسال پیامک اطلاع‌رسانی و دعوت از متقاضیان مشمول دریافت تسهیلات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۲ تیرماه آغاز شده است و تا ۱۵ مردادماه ادامه دارد و متقاضیان مشمول می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا به نشانی  https://kara.mcls.gov.ir  برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام کنند.

محمدپور همچنین به سامانه تحفه نیز به منظور ارائه تسهیلات به فعالان حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: سامانه تحفه با هدف اجرای مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به منظور اجرایی شدن برنامه تولید اشتغال فرهنگ و هنر و اعطای تسهیلات حمایتی به طرح‌های اشتغالزایی و برنامه‌ریزی اشتغال شهری از منابع بانک‌های عامل منتخب طراحی و پیاده سازی شده است.

وی افزود: کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شامل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند تقاضای دریافت تسهیلات بانکی را برای ایجاد و یا تثبیت فرصت‌های شغلی در قالب سه رسته رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال، فرهنگی و هنری در سامانه تحفه به نشانی https://tohfeh.farhang.gov.ir ثبت کنند.

وی اعلام کرد: تسهیلات سامانه تحفه با نرخ سود بانکی ۱۶ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.

محمدپور گفت در این سامانه نیز اشتغالزایی برای ۱۱۶ نفر در زمینه چاپ، رسانه و نمایش با سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده است.

وی همچنین به وام مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: ۸۲۰  میلیون تومان تسهیلات وام قرض الحسنه با تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کارگروه های مشاغل خانگی شهرستانها و استان، تصویب و برای پرداخت به بانکهای توسعه تعاون، رفاه کارگران و صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.

وی افزود: از این تعداد ۲۵ طرح شامل مشاغل خانگی پشتیبان با ۸۲ نفر تحت پوشش و ۷۸۰۰ میلیون ریال  و ۲۹ طرح مشاغل خانگی مستقل با ۸۲ نفر تحت پوشش و ۲۷۰۰ میلیون ریال می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در مجموع در طول سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تعداد ۲۵۳ مجوز پشتیبان و مستقل و ۲۳ هزار و ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه استان مصوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و آشنایان و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد ـ شاگردی اشاره کرد.