۸۲ درصد از مردم آذربایجان شرقی در غربالگری کرونا مشارکت کردند
۸۲ درصد از مردم آذربایجان شرقی در غربالگری کرونا مشارکت کردند

تبریز- بامدادفردا- استاندار آذربایجان‌شرقی اجرای طرح غربال گری کرونا در استان را با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بسیج بسیار خوب برشمرد و گفت: این طرح با جدیت خاصی پیگیری می شود و تاکنون از جمعیت بیش از ۴ میلیونی استان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که ۸۲ درصد را شامل می شود غربال گری شده اند.

محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در نشست خبری با اعلام اینکه به جز شهرستان های تبریز و میانه در سایر شهرستان ها بیش از ۹۰ درصد مردم غربال گری شده اند، گفت: میزان مشارکت مردم شهرستان های تبریز، میانه و مراغه در طرح غربال گری به ترتیب ۶۸ و ۸۵ درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده در اجرای این طرح تاکنون تعداد ۱۱۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان شرقی دارای بیماری  های زمینه ای و جسمانی تشخیص داده شده اند که از این تعداد ۷۷ هزار نفر از طریق تماس های تلفنی تحت مراقبت هستند و از این تعداد نیز ۳۰ نفر در بیمارستان های استان بستری و تعداد ۱۰۲ نفر نیز درمان سرپایی شده اند.

پورمحمدی هدف اصلی از اجرای طرح غربال گری ویروس کرونا را عدم مراجعه بیماران احتمالی به بیمارستان ها و مراکز درمانی اعلام کرد و گفت: به این طریق بسترهای لازم برای خدمات رسانی بهتر و مناسب تر به بیماران قطعی در مراکز درمانی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه تمامی بیمارستان های استان آمادگی پذیرش بیماران کرونایی را دارند، سیستم درمان ایران و آذربایجان شرقی را بسیار قوی توصیف کرد و افزود: بدون تردید کشور ما از زیرساخت های بسیار مناسب برای مقابله  با این ویروس را دارد و تاکنون نیز آمارها نشان می دهد بهترین نوع مدیریت را در ایران شاهدیم که به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی خواستار بهره مندی از تجربیات ایران برای مقابله با این ویروس شده است.

پورمحمدی آمار قابل ملاحظه بهبود یافتگان کرونا در آذربایجان شرقی را گامی موثر و مفید در راه مبارزه با این ویروس قلمداد کرد و اظهار داشت: این در حالی است که آمارهای جهانی تنها ۲۰ درصد بهبودی در میان مبتلایان به کرونا را نشان می دهد .

وی با اشاره به اجرای دقیق طرح فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی در آذربایجان شرقی با بیان اینکه این طرح نیز به خوبی در سراسر استان اجرایی می شود، افزود: نماد کامل اجرای این طرح مهم ملی روز گذشته و در جریان ۱۳ بدر اتفاق افتاد که آحاد مردم با رعایت مقررات اعمال شده نشان دادند که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هم راستا و همگام با مسوولان حرکت می کنند.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین ماه اجرا می شود، پیش بینی کرد اگر شرایط به شیوه کنونی ادامه یابد، این طرح تا اواخر فروردین و شاید اوائل اردیبهشت ماه تداوم یافته و سپس شرایط مبارزه با ویروس کرونا به سمت مدیریت کنترل شده هدایت شود.

وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از عدم رعایت برخی مقررات در چهارشنبه آخر سال و روزهای منتهی به پایان سال هنوز پابرجاست، وضعیت کلی بیماری کرونا در استان را دارای شیب کند افزایشی اعلام کرد و گفت: اکر روند کنونی در روزهای آینده ادامه یابد به آینده بسیار خوش بین هستیم.

پورمحمدی به موضوع تصمیم گیری ستادهای استانی کرونا اشاره کرد و با بیان اینکه تصمیمات کلان در این زمینه توسط ستاد مرکزی گرفته می شود، اختیارات استانداران با وظایف محوله را نامتناسب خواند و اظهار داشت: این اختیارات به هیچ عنوان با مسوولیت های استانداران که باید پاسخگوی تمام مسایل استان باشد، همخوانی ندارد و این امر نیز به نوع و نظام مدیریت بخشی کشور باز می گردد.

وی با بیان اینکه اختیارات استانداران در حوزه ویروس کرونا محدود است، گفت: مدیریت متمرکز در این زمینه حاکم است و البته تصمیمات ستاد مرکزی لازم الاجراست.

پورمحمدی به انتقادات صورت گرفته در تعدادی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از نوع مدیریت کرونا در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ما از رسانه ها انتظار داریم در مواقع بحرانی به دنبال هم افزایی باشند نه اینکه درصدد خرده گیری بوده و مسایل جزیی را بزرگ جلوه داده و استان را دچار حاشیه کنند چون معتقدیم رسانه ها جزیی از ستاد کرونای استان هستند و البته چنین نیز بوده و خواهد بود.

وی انتقاد را حق اصلی و مسلم رسانه از مدیران خواند و با بیان اینکه مدیریت آذربایجان شرقی به هیچ عنوان از انتقاد فرار نمی کند، اظهار داشت: باید بین انتقاد و فحش و ناسزا تفاوت قایل شد که متاسفانه در روزهای اخیر تعدادی از افراد که نام خود را خبرنگار گذاشته اما در هیچ رسانه ای نه به عنوان خبرنگار، نه به عنوان عکاس و حتی دبیر فعالیت ندارند، از نام خبرنگار سوء استفاده کرده اند که در این مواقع ما مجبور به برخورد هستیم .